רש"י בתחילת ספר ויקרא מציין כי המילה "ויקרא" מרמזת על לשון חיבה. זו המילה בה התורה מתארת את היחסים/הקשר בין הא-ל לנביאי ישראל. לעומת זאת נביאי אומות העולם מקבלים את נבואתם בלשון "ויקר". יש הבדל משמעותי בין המילה "ויקרא" שפירושה כמו שרש"י אומר, קריאה של חיבה, לבין המילה "ויקר" שמציינת מפגש מקרי.
בעל הטורים מציין שהסיבה לכך שהאלף של המילה "ויקרא" קטנה היא, שמשה רבינו היה צנוע, ולא רצה להראות שהשם נראה אליו באופן כל כך ישיר.
ואולי אפשר לפרש בדרך אחרת. אנו מאמינים שנוכחות השם ברורה באופן מוחשי. עם זאת, אין אנו חשים בכך תמיד. אנו מרגישים "ויקר ", אנו חיים באלף הקטנה, במרחב שבין מה שאנחנו תופסים לבין מה שאנחנו מאמינים. העבודה שלנו היא לנסות להפוך את האלף הקטנה לאלף גדולה.
תביעת היום והשבות אל לבבך.
רבים שואלים כיצד אלוקים מאפשר מגיפה שכזו. הם מאמינים שכל מה שקורה זה במקרה, והעובדה שיש כזו מגפה מוכיחה שאין אלוקים. בשבילם כל מה שקורה הוא מקרי. השאלה האמתית שצריכה להישאל היא: היכן האדם? עינינו רואות, שמגפה כה נוראה באה עלינו מבלי שיש לנו תרופה או יכולת למנוע את הווירוס אפילו באמצעות הרפואה המודרנית, ואיננו מסוגלים לעצור את הנגיף מלהתפשט.
איפה האדם עכשיו שהמגיפה משתוללת ? האם אנשים עושים חסד אחד עם השני? האם אנשים מודאגים מהזקנים והמבודדים הפגיעים בחברה ?. האם אנשים מודאגים מהזולת, וושומרים על הכללים כדי שלא ידביקו את האחר?
רש"י כותב בפסוק הראשון של הפרשה שה' דיבר, אך רק משה שמע זאת. וקול ה', שמדבר עם משה לא עזב את המשכן. רש"י מסביר עוד שאפשר היה לחשוב שזה קול נמוך, אבל לא, זה היה קול עוצמתי ומפואר של ה'. "קול ה' שובר ארזים".
אז מדוע זה היה מוגבל לאוהל מועד? לא בגלל רמת הדציבלים.
הדרך היחידה שניתן לראות שמדובר ב"יד ה' " היא, אם היית בתוך 'אהל מועד', בהכרה של קדושת אוהל מועד. לעומת זאת אנשים שמעולם לא נכנסו ל'אוהל מועד' לא היו מכירים בכך, כי הם מעולם לא הבינו את המושג "יד ה'". עבור אותם אנשים, גם אם הצליל היה מחריש אוזניים, הם לא היו שומעים.
זהו הפירוש בתהילים – "מה גדלו מעשיך ה' "- עבודותיו של ה' מפוארות, אבל איש בער לא ידע – אדם טיפש יכול לחיות חיים שלמים ולא לראות את מעורבותו של ה', ופשוט לתלות את האשם בדברים שונים. במקרה שלנו 'איש בער' יתלה את המגפה באנשים שאוכלים חולדות, עטלפים או נחשים. אבל האדם שהיה באוהל מועד יכול לראות שזה בא מה', והאדם שנוכח שהכול מאת ה' הוא שצריך להתפלל לה'. עם כל התפילות ואמירת תהילים נאמין שה', שהוא רופא כל בשר, ישמע את תפילותינו.
- קטגוריה:פרשת ויקרא
- תגובות:אין תגובות