בס"ד

 האוכל תאווה לעיניים

בני ישראל מתלוננים "זכרנו את הדגה אשר נאכל במצרים"

זכרנו, את-הדגה, אשר נאכל במצריים, חינם; את הקישואים, ואת האבטיחים, ואת-החציר ואת-הבצלים, ואת-השומים.  ועתה נפשנו יבשה, אין כל בלתי, אל-המן עינינו(במדבר י"א, ה'-ו')..

מהתלונה משתמע שהם התגעגעו לטעם של דג והירקות שהזכירו  אבל חז"ל אומרים: 'כל מה שביקשו לטעום במן היה טועמין' (יומא עה.) שכל הטעמים היו במן, כל אחד יכול היה לטעום בו איזה טעם של מאכל שהוא רצה, כלומר אם למישהו היה חסר טעם של דג ורצה לטעום טעם של דג הוא היה טועם טעם של דג במן , אם כן מה התלונה . במן ניתן היה להרגיש כמעט את כל הטעמים שבעולם וכל אחד יכול לבחור איזה טעם להרגיש במן.?!

החיד"א –ר' חיים יוסף דוד אזולאי (בספרו חומת אנך)מסביר שהייתה חסרה  להם ההנאה מלהסתכל על האוכל וליהנות ממראהו,. אנחנו יודעים כמה חשובה צורת ההגשה וכמה חשוב המראה של האוכל. מי שהולך לאירוע, יודע עד כמה הקייטרינג דואגים להציג את האוכל בצורה נאה ומושכת.

עיוור לא ייהנה מארוחה כמו מי שיכול לראות את מה שהוא אוכל כך לפי רב יוסף בגמרא במסכת יומא (דף ע"ד עמוד ב') . על הפסוק "המאכילך מן במדבר ……למען ענותך" (דברים ח) –יש קושי להבין איזה עינוי היה  באכילת המן מסביר אחד מן האמוראים  כי" אינו דומה מי שרואה ואוכל למי שאינו רואה ואוכל" (שם עד:)האוכל מזוון בלי לראותו אין המזון משביעו כל כך ולכן האוכל כך מעונה ולכן בני ישראל היו טועמים באכילת מזון כל טעם שהיו רוצים אבל לא היה לפניהם המראה של האוכל  ולא היו שבעים כל כך והיה בזה עינוי, שלמה המלך בקהלת כתב (א, ח): "לא תשבע עין לראות" – מכאן שיש "שביעה" בעין ומראית עין היא חלק חשוב בהנאת האוכל

לאור רעיון זה אנחנו יכולים להבין המדרש מאמר חז"ל שמציין על הפסוק "זכרנו את הדגה אשר נאכל במצרים" "מכאן שמדליקים נרות בשבת"..

מה הקשר בין הדלקת נרות בשבת ו"הדגה אשר נאכל במצריים"? מה משמעות המדרש?

אלא המדרש לומד מהפסוק "הדגה אשר נאכל במצריים", כמה חשוב לראות את מה שאוכלים כדי ליהנות. אנחנו יודעים שבשבת חייבים ליהנות, מכיוון שנאמר בישעיהו (כח, יג) "וקראת לשבת עונג", יש עניין של עונג שבת. האוכל הוא חלק חשוב מעונג השבת ואם אדם לא יראה את האוכל ויאכל מאכלי שבת בחשכה, הוא לא יכול להתענג עליהם ולא יקיים  מצוות "עונג שבת" כהלכתה.

לכן אמר  המדרש: "מכאן שמדליקים נרות בשבת" מכאן אנחנו לומדים על המצווה החשובה של הדלקת נרות בשבת,. כדי שיאכל את סעודת השבת באורה, שיוכל לראות את מה שהוא אוכל ולהתענג ממנה  בראותו מאכלי השבת.

[בספר חומת אנך לרבנו החיד״א בפ׳ בהעלתך אות ו׳ כתב: "זכרנו את הדגה -מכאן שמדליקין נרות

שבת – שמעתי שזה מאמר רז״ל ופירש הרב המפולפל כמהר״ר אליעזר דאבילה ז״ל דהנה יקשה דמאי קאמרי זכרנו את הדגה והלא כל מה שרוצים לטעום טועמין אלא מוכרח דמראית עין הוא עיקר וכמ׳׳ש לא תשבע עין לראות מכלל דאיכא שביעה בעין ומזה תשכיל דצריך להדליק נר בשבת דכתיב וקראת לשבת עונג וישבע עינו לראות מאכלי שבת "[

 

כתיבת תגובה