בין שרה ליהושע – לפרשת שלח לך
בפרשת המרגלים אנחנו לומדים שמשה שינה את שמו של יהושע בן נון. "וקרא משה להושע בן נון יהושע (י"ג, ט"ז) ורש"י אומר שמשה התפלל "י-ה יושיעך מעצת מרגלים". נאמר בירושלמי (סנהדרין פרק ב ה"ו') ש האות יו"ד שהוסיפו ליהושע ניטלה משמה של שרה שתחילה היה שמה שרי.
השם החדש של יהושע עזר לו להיות שונה מיתר המרגלים ונאמן למשימה שהטיל עליהם משה רבינו. כמובן שתפילתו של משה על יהושע עזרה אבל המדרש מוסיף חשיבות בהוספת של היו"ד לשמו של יהושע ומציין שהיו"ד היתה תלויה ועומדת מדורי דורות. היו"ד, שנלקחה משמה של שרה אמנו, עכשיו צורפה לשמו של יהושע. אם כן מה החשיבות של תוספת יו"ד ליהושע?
ליהושע היו שני תפקידים: תפקיד ראשון לרגל את הארץ כחלק ממשלחת המרגלים והתפקיד השני לכבוש את הארץ. כדי להצליח בשני דברים אלו הוא היה צריך לאמץ לעצמו חלק מהתכונות של שרה אימנו. לשרה אימנו הייתה מסירות נפש גדולה לארץ כנען, היא דרשה מבעלה לשלוח את ישמעאל באמרה שהוא לא ירש יחד עם בני יצחק. היא ראתה למרחוק והבינה שיצחק וישמעאל לא יכולים להיות שותפים בארץ ישראל. את התכונה הזאת יהושע היה צריך לקבל, לדעת ולהפנים שאין פשרות.
בענין זה תוספת תכונה זו מובנת בהקשר של תפקידו בכיבוש את הארץ אבל איך עזרה לו התכונה הזאת בתפקידו כמרגל? איך תכונת מסירות הנפש של שרה אימנו על ארץ כנען, עזרה ליהושע נגד הלחצים של חבריו המרגלים? נראה לומר שהייתה לשאר המרגלים פרספקטיבה לגמרי אחרת על ארץ ישראל מזו של יהושע ושל כלב בן יפונה.
היו"ד בעברית מציינת שייכות פרטית (כמו שולחני, ביתי). היו"ד שמשה הוסיף ליהושע הייתה ללמד אותו שיסתכל על ארץ ישראל כארץ שלו, ארצי, וכאשר מישהו מסתכל על הארץ כשלו, לא כמשהו כללי, חסרונות מתגמדים בעיניו. חז"ל אומרים ש"יש חן מקום על יושביו" דהיינו כל אחד חושב שהישוב שלו הוא המקום הכי טוב, וחינו של המקום ניכר בתושבים. (בראשית רבה ל"ד).. אם ליהושע תהיה ההסתכלות הזאת על ארץ ישראל אזי הוא יוכל למלא את תפקידו כראוי.