דיינו!!! דיינו???
בחג הפסח אנו מבחינים בשני סוגי יהודים:
ישנם יהודים שלאחר כל ניקוי והכשרת כלי או חדר לקראת פסח, גונחים וחושבים רק על גמר מלאכת עבודת הפסח.
וישנם שבכל שלב ושלב, למרות המאמץ, מבצעים את המשימות לקראת החג בשמחה – חושבים על הסיום לא כשלב עיקרי, אלא כשלב מכין לליל הסדר ולחג הפסח.
העניין ניתן לביטוי בהגדה באומרנו "דיינו", ישנה חשיבות מרובה לצליל ולטון הדיבור בו אנו מבטאים את המילה.
ניתן לראות זאת כ"דיינו"! – די לנו, אין לנו צורך יותר בדברים מסוג זה, שהם קשים ומייגעים.
וכן ניתן לראות זאת כ"דיינו"? האם די לנו? אנו רוצים עוד ועוד, האם זה הכל או שיש דברים נוספים לעשות?
השקפות מסוג זה אנו מוצאים בבנינו ותלמידנו, ובחג הפסח החג ה"חינוכי" – בו הילדים מהווים את המרכז של הסדר, מצווים אנו לחנכם לדיינו הטוב.
ישנם ילדים שיבצעו את המוטל עליהם ותו לא. אב שיאמר לבנו לכסח דשא, הבן יכסח את הדשא, אך לא ינקה אחריו. אם שתאמר לביתה לשטוף את צלחתה לא תמיד תשטוף כלי נוסף שתראה בכיור. סוג זה של ילדים אינו אהוד כ"כ. אך ילדים שעושים מעבר למה שנאמר להם, הם ילדים לרוחנו. ילדים מסוג זה שמים לב לפרטים רבים וחושבים לא רק על עצמם אלא גם מעבר לכך.
אם נתבונן באנשים שהצליחו בחייהם, נבחין במכנה משותף – כולם השקיעו בחייהם את כל מרצם ויכולתם בהצלחה שזכו לה, ואף יותר. זלזול בפרטים, דילוג על שלבים, ואי התייחסות ותשומת לב מרובה לעניין לא תוביל אותנו בהכרח להצלחה, ואולי גם מבטאת חוסר בגרות. דוד המלך אמר "מי יעלה בהר ה'" (תהילים כ"ד ג'), דוד המלך דימה את ההצלחה במעלות התורה – למטפס הרים.
מטפסי הרים ידועים בהכנותיהם ובבדיקות מרובות שהם מבצעים לפני העלייה. בעלייה עצמה ובטיפוס על ההר הם מדמיינים לעצמם כיצד יעפילו לפסגה בדרך הבטוחה ביותר. זלזול או חוסר תשומת לב יכולה להיות טראגית לגביהם. בעת הטיפוס וברגע שמטפס הרים "כבש" הר אחד מיד מתכנן לטפס על הר גבוה יותר וקשה יותר לעלייה.
כך אנו חייבים לראות עצמנו מקפידים במצוות ובפרטי פרטים ובעיקר בחג הפסח, וזאת על ידי שנחנך עצמנו ובנינו ל"דיינו" – שאינו מספק אותנו, אלא ברצון לדעת ולקיים עוד מצווה ועוד מצווה.
כל אדם חייב לראות את עצמו מקפיד ומבצע, גם אם אינו יודע את התוצאות הצפויות מכך. החשוב הוא לעשות טוב. הסינים אמרו על – כך פתגם יפה: "האדם יכול לדעת כמה זרעים יש בתפוח, אך אין ניתן לדעת כמה תפוחים יצמחו מתוך זרע אחד".