האמת והקורונה

הקורונה מרחפת בעולם הדעות הם קוטביות אחת מהשנייה איך להתמודד בנגיף.

ולכל צד יש מומחים לכל אחד יש את האמת שלו. יש ספקטרום של טענות, יש שטוענים שיש לעשות סגר מוחלט ויש שטוענים שניתן לאפשר מרחב ציבורי פתוח, לכן אנחנו רואים שיש קבוצות שמתבודדות בבית ויש קבוצות שמתקהלות  כל אחד ואחד הולך לפי האמת שלו.

בעניין כוח האמת יש מדרש על פרשתנו.

חכמי האגדה מספרים: כי בשעה שעלה במחשבתו של הקב"ה לברוא את האדם,

נתפלגו הדעות והמלאכים נעשו כיתות כיתות.

מלאך החסד אמר: "שכדאי לברוא את האדם שהוא גומל חסדים"

מלאך האמת אמר: "אל יברא שהוא כולו שקרים"

מלאך הצדק אמר :"יברא כי האדם עושה צדקות"

ואילו מלאך שלום אמר: "אל יברא שהוא כולו מחלוקת"

מה עשה הקב"ה?

נטל את האמת והשליכה ארצה, שנאמר : "אמת מארץ תצמח" ובמרומים

נשאר הרוב חסד וצדק שהכריעו על בריאתו של האדם (בראשית רבא ח\א)

היה מתח בין ארבע המידות – חסד, צדק, שלום ואמת.  האם ה' צריך לברוא את העולם. חסד וצדק דגלו בבריאת העולם, בעוד שאמת ושלום החזיקו בדעה שאסור לברוא אותו. אז הקב"ה לקח את האמת  והשליך אותה ארצה וכך כאשר האמת הוצאה מהמשוואה, ונשארו רוב  של חסד וצדק מול שלום שאיפשר את בריאת העולם. השאלה המתבקשת היא: מדוע  ה' הוציא דווקא האמת מהמשוואה? למה לא את השלום? ועדיין היה רוב לבריאת העולם. לאדמו"ר מקוצק שתי תשובות, שתיהן רלוונטיות מאוד לתקופתנו. ראשית, כל הטיעון של השלום כנגד בריאת העולם הוא מכיוון שאנשים מלאים במחלוקות. עם זאת, מרבית המחלוקות  מבוססות על צד אחד המתנער מגרסת האמת של הצד השני. כאשר האמת הופכת להיות  לא רלוונטית, אין שום מחלוקת. שנית, אמר הרבי מקוצק,. הסיבה שבגללה היה צריך להסיר את האמת,  הייתה משום ששום דבר לא היה יכול לנצח את האמת. הוצאת שלום מהמשוואה, ולא האמת, לא הייתה עוזרת.

ה' הוציא את האמת מהדיון אם לייצר את העולם כדי לאפשר את בריאתו. אולם החששות  שהעלו המלאכים  לפני הקב"ה נותרו אחד האתגרים הגדולים ביותר שלנו.
אנו, כחברה, כל כך משוכנעים שגרסת האמת שלנו היא האמתיות המוחלטות, עד שלא נוכל להסתדר עם אלה שאינם חולקים את אותה גרסה. זה נובע מחוסר ענווה, מנקודת מבט שיש לנו את כל התשובות. אם היינו רק מבינים כמה באמת יש ערך לאמת, שיש לה משקל רב יותר מכל הערכים האחרים (חסד, צדק ושלום), היינו מקדישים זמן רב יותר לבדוק  את המידע שמגיע אלינו ולוודא שהוא אמיתי ונכון ולא נהיה מושפעים מהנטיות והאינטרסים האנוכיים שלנו. אנו עשויים לנסות להבין טוב יותר את עמדתם של אלו שאינם מסכימים איתנו – ואנו עשויים לגלות שהדברים אינם כה מוחלטים כפי שחשבנו בתחילה.

רדיפה אחר האמת עם ראש פתוח לא רק תוביל להבנה טובה יותר של האמת, אלא גם יכולה להביא שלום.

*שבת שלום*

*הרב אליעזר שמחה ווייס*

*חבר מועצת הרבנות הראשית לישראל*

כתיבת תגובה