השנה יש שתי שבתות בחנוכה.

שבת פרשת "וישב" היא השבת הראשונה של חנוכה, לכן לא נקרא את ההפטרה של פרשת "וישב" אלא נקרא הפטרה מיוחדת לחנוכה.

 כל ההפטרות במשך כל השנה קשורות בעקיפין לתקופה של חנוכה משום שהמקור לנוהג לקרוא הפטרה מספר נביאים הינו מתקופת השליטה של אנטיוכוס על עם ישראל לפני מרד החשמונאים, כאשר הוא אסר עליהם ללמוד או לקרוא מתורת משה ולכן נבצר מהם קריאת בתורה.

 חז"ל באותה תקופה קבעו שיקראו קטע מספר נביאים שיש לו איזה קשר רעיוני לנושא של הפרשה שהיו צריכים לקרוא וכך לא תישכח קריאת התורה מעם ישראל קטע זה נקרא בשם הפטרה.

 תמיד יש זיקה בין ההפטרה לבין נושא הפרשה, וגם אחרי שעם ישראל שוחרר מהכבלים של אנטיוכוס הוא המשיך במנהג לקרוא הפטרה, למרות שגם קראו בתורה. לרוב ההפטרה קבועה, אבל כאשר יש אירוע מיוחד באותה שבתאו באותו שבוע יש בדרך כלל הפטרה מעניינו של אותו אירוע. מעניין שאחרי ההפטרה יש ברכות והברכות הם לא בענייני שבת או חג אלא הם תפילות שהקב"ה ירחם על עם ישראל, שישלח לנו את אליהו הנביא, שירחם על ציון, וזה מתאים לתקופה שתיקנו את הברכות האלו, תקופה שעם ישראל היה בשליטה אכזרית של היוונים.

 למרות שהנושאים של ההפטרות הם שונים מדי שבוע, יש קו אחד שמקשר בין כולם, תמיד יש איזה מסר של תקווה או נחמה, אפילו בהפטרות שאנו קוראים בתשעה באב יש מסרים של תקווה לעתיד, של נחמה וזה קו קבוע בכל הפטרה והפטרה, אבל יש יוצא מהכלל אחד ויחיד והוא נמצא בהפטרה של פרשת "וישב".

 אם נעבור על ההפטרה של פרשת "וישב" לא נמצא אף פסוק של נחמה או תקווה, מדובר בה על פשעי ישראל ועל הפשע שמכרו צדיק במחיר נעליים.

 "כה אמר ה' על שלושה פשעי ישראל ועל ארבעה לא אשיבנו, על מכרם בכסף צדיק ואביון בעבור נעליים" (עמוס פרק ב' פסוק ו').

 לפי חז"ל הקשר בין ההפטרה והפרשה הוא מכירת יוסף הצדיק על ידי אחיו, על זה אומר הנביא "לא אשיבנו" אין סליחה,אין מחילה או כפרה ואין מסר של תקווה.נשאלת השאלה למה יש לנו יוצא מן הכלל דווקא בהפטרת פרשת "וישב"?! אולי מה שלומדים מכך הוא שאמנם הקב"ה יציל אותנו ויוציא אותנו מכל צרה, מכל אויב שבא עלינו, אבל כאשר האויב הוא מתוכנו, וכאשר יש בינינו שנאת אחים כמו השנאה של אחי  יוסף אליו, אז הקב"ה לא רואה צורך להציל את עם ישראל.

 ההפטרה של פרשת "וישב" מלמדת אותנו שהחטא הנורא ביותר הוא שנאת אחים, שנאת חינם ועד שאנחנו לא נתקן את עצמנו בעניין זה יש לנו  קושי לפנות לקב"ה שיעזור לנו.

 

כתיבת תגובה