משמעות של שמונה – כוחות מעל הטבע

אשתו של פוטיפר ניסתה לפתות את יוסף. יוסף סירב לה ואמר "ואיך אעשה רעה הגדולה הזאת" (בראשית ל"ט ט').

אשתו של פוטיפר לחצה עליו עד שנאלץ לברוח ממנה  ככתוב "וינס ויצא החוצה"..

יש מדרש על הפסוק בתהילים: "הים ראה וינוס" (תהילים קי"ד ג'), לפי המדרש כשעם ישראל הגיע לים סוף, הים ראה את ארונו של יוסף וינס, לפי הפירוש של המדרש הים ינס, הים נבקע בזכותו של יוסף שנס מלפני אשת פוטיפר. הים נס בזכותו של זה שעמד בפני הפיתוי ולכן הים נבקע לעם ישראל

מה הקשר בין זכויותיו של יוסף לקריעת ים סוף?

נציין שבפרשתנו המילים "וינוס החוצה" מופיעות ארבע פעמים בסיפור – מה המשמעות של זה?

המינוח "ויוצא אותו החוצה" מופיעה בפרשת "לך לך" בסיפור של ברית בין הבתרים (בראשית ט"ו ה').

ה' הוציא את אברהם החוצה. לפי המדרש שרש"י מצטט הוא אמר לו "צא מאצטגנינות שלך", צא מכוחות הטבע, אתה מעל הטבע, כוחות הטבע לא ישלטו בך, גם אם לפי הטבע לא יהיו לך ילדים אתה בכל זאת תהיה אב המון גויים, מכיוון שאתה עתיד לחיות מעל הטבע.

במילים: "ויוצא אותו החוצה" יש את ההבנה שה' נותן את הכוח להתמודד עם הטבע ולהתעלות עליו.

יוסף התמודד עם אשת פוטיפר והשתמש בכוחות על טבעיים כדי לא ליפול בפח שהיא טמנה לו.

באופן טבעי הוא היה יכול ליפול לתוך הקסמים של אשת פוטיפר, אבל הוא השתמש בכוח העל טבעי של אבי סבו אברהם . אברהם היה מעל הטבע, יוסף התמודד עם טבעו ולא וויתר לה. לכן כאשר ארונו של יוסף הגיע לים סוף, וטבעו של ים סוף זה לזרום, השתנה הטבע ונבקע הים בזכותו. הים נס מלפני האיש שנס, זה שהתמודד עם הטבע היה לו את הכוח לשנות את הטבע של הים.

בספר "הפרדס" מבית ספרו של רש"י יש הערה מעניינת, הוא כותב שיש 112 פסוקים בפרשת "וישב", מתוך 112 פסוקים כל פסוק מתחיל בו' חוץ משמונה פסוקים. הסדרה של ווים מתחילה בפסוק ג', ספר "הפרדס" כותב ששמונה הפסוקים שלא מתחילים בוו מתאימים לשמונת ימי מילה.הם רומזים למצוות ברית מילה שמקיימים ביום השמיני.

בעצם מה שלומדים מזה שכל מה שקורה בפרשת "וישב" הוא וו אחד גדול, זה קרה, וזה קרה וזה קרה אבל הכול חלק מסיפור אחד גדול, סיפור של דבר אחד שנובע מהשני, הכול זה תוצאה של פועל ותוצאה.

מה שהתורה מלמדת אותנו שבהיסטוריה זה נראה כך שדבר נובע מדבר, אבל החיים של היהודים הם מעל הטבע.

שמונת פסוקים מציינים את המילה, לפי המסורת שבע זה מספר של טבע כמספר ימי השבועה, אבל שמונה זו תכונה שמעל הטבע, לכן עושים את הברית ביום השמיני, משום שהברית של עם ישראל  הוא למעלה מן הטבע. יהודים הם מעל הטבע זה מה שה' אמר לאברהם אבינו, הוא לקח את אברהם ואמר לו אתה מעל הטבע, צא החוצה.

שמונה פסוקים שלא מתחילים באות וו מלמדים אותנו משהו שקשור לכל הפרשה, למרות שהכול נראה בפרשה מתנהל באופן טבעי דהיינו תוצאות  מפעולות טבעיות זה לא כך,משום שעם ישראל מתנהל מעל המזל.

זה גם הקשר לימי החנוכה שהם מציינים נסים מעל הטבע, לכן יש שמונה ימים, והשמונה ימים מלמדים אותנו על יתר ימי השבוע בשנה, כמו השמונה פסוקים בלי וו בפרשתינו, שכל מה שקורא בעם ישראל זה מעל הטבע, אנחנו שורדים מחוץ לטבע.

 

כתיבת תגובה