האישה שהכירה את אברהם יצחק ויעקב.
נאמר בפרשתנו, "ויביאה יצחק האהלה שרה אמו ויקח את רבקה ותהי לו לאשה ויאהבה, וינחם יצחק אחרי אמו". מבאר רש"י: "ויביאה האהלה – והרי היא שרה אמו כלומר ונעשית דוגמת שרה אמו, שכל זמן ששרה קיימת ראה נר דלוק מערב שבת לערב שבת, וברכה מצויה בעיסה וענן קשור על האוהל, ומשנפטרה, פסקו, כשבאה רבקה חזרו (בראשית כ"ד פ"ז).
אנו יודעים שרבקה גדלה בבית של עובדי עבודה זרה, איך היא יכלה להיכנס לאהל של שרה ליכנס לנעליה ומיד להחליף אותה, להיות במקומה,להיות דגם של שרה אמנו מאיפה היא ידעה את דרך חיים של מי שהאמינה בה' אחד, דרך חיים שונה לחלוטין מהדרך שהיא גדלה בה. ממי היא למדה את דרך החדשה? לא ייתכן שהיא למדה בביתו של בתואל או מלבן בן בתואל, הם היו עובדי אלילים.
ככל הנראה שבחרן איפה שרבקה גדלה היו אנשים שחשבו אחרת מהרוב שהיו עובדי אלילים. אנחנו קראנו על " הנפש אשר עשו בחרן" על הנפשות, אנשים אשר אברהם ושרה השפיעו עליהם כאשר הם היו בחרן. כנראה אברהם ושרה הותירו אחריהם כאשר עזבו את חרן תלמידים ממשיכי דרכם והם השפיעו על דרך החיים של רבקה. ביניהם היתה אשה בשם דבורה שהייתה מינקת רבקה ואולי היא לימדה אותה את הדרך של אברהם ושרה ואת אורח חיים של המאמינים באל אחד. כנראה שיש לנו אפילו רמז לעובדה זו בפרשה שלנו, ובפרשת "וישלח" שנקרא בעוד שלושה שבועות.
התורה מוצאת לנכון לספר לנו שכאשר רבקה נסעה ליצחק ליוותה אותה "מינקת" רבקה,( בראשית ל"ה י"ח), למה התורה צריכה לספר לנו על זה, מה מיוחד בזה שליוותה אותה המינקת כבת לוויה?
הלוא רבקה הייתה ממשפחה חשובה והיא נוסעת למשפחה חשובה, רק טבעי שהיא לא תיסע לבד (לשם מה מינקת לנערה? ר' אברהם בן מאיר אֶבּן עזרא (ראב"ע) מפרש שהייתה מינקת מיניקתה "בימים הקדמונים", כלומר: מינקת לשעבר, כשרבקה עוד הייתה תינוקת. ואפשר גם שבלשון הקודש העתיקה שימש הפעל "ינק" בהוראה מורחבת של השפעה. ייתכן שאישה זו מילאה עבור רבקה, שנותקה מביתה בצעירותה, את מקום האימא).
כנראה שבחרו בדבורה ללוות את רבקה משום שמשפחתה של רבקה הייתה מודעת לחיים השונים של אברהם ושרה והם רצו שרבקה תשתלב היטב במשפחה החדשה, הבני דודים אשר בארץ כנען, והיא ה"מינקת" הייתה החונכת, היא הכירה כבר מאותו תקופה ששרה ואברהם חיו בחרן את דרך החיים ואורח החיים של שרה אמנו ולכן היא יכלה להדריך את רבקה. יתכן וכל הזמן והנסיעה לכנען היא לימדה אותה, אמרה לה מה זה לחיות בבית שמושתת על אמונה בה', וגם לאחר שהגיעו לביתה של שרה ורבקה נכנסה לאהל שרה היא הייתה נוכחת במקום והמשיכה להיות יועצת ותומכת ברבקה.
ההשפעה של דבורה על משפחה של רבקה הייתה גדולה מאוד ואנחנו רואים את זה גם בעובדה שמצוינת בפרשת "וישלח" (בראשית ל"ה ו-ח), שם התורה אומרת לנו משפט שנראה חסר חשיבות, שם כתוב: " ותמת דברה מינקת רבקה ותקבר מתחת לבית אל תחת האלון ויקרא שמו אלון בכות ותמת דבורה מינקת רבקה ותיקבר מתחת לבית אל".
למה חשוב לספר לנו שדבורה המינקת נפטרה וגם לציין שהתאבלו ונתנו שם מיוחד לעץ? מי שמציינים פטירתם ואבלותם סימן שיש להם חשיבות, דבורה הייתה חשובה, אבל מה היא עשתה במחנה של יעקב שהיה בדרכו חזרה לכנען מהבית של לבן?
התשובה היא שרבקה ששילחה את יעקב מביתה למשפחתה לחרן מתוך פחד שעשו יתנכל לו הבטיחה לו שהיא תישלח מישהו לקרוא לו לחזור הביתה כאשר יתאפשר ולא תהיה סכנה מאחיו עשו. רבקה שלחה לתפקיד זה את המינקת דבורה שהכירה גם את יעקב, וגם את דרך החיים בחרן כשגרירה.היא שלחה מישהו שיעקב יכול היה לבטוח שנשלחה על ידי אמו רבקה ושהיא לא מטעה אותו מישהי שמכירה גם את אנשי חרן ותדע גם להתמודד איתם אם יהיה צורך בכך וזאת הייתה דבורה תלמידת אברהם ושרה מינקת מחנכת ומלווה של רבקה ושגרירה של רבקה ליעקב כאשר היה בחרן כדי להחזיר אותו הביתה.
מקרות:
כלי יקר על בראשית פרק כד פסוק יד
ורז"ל אמרו (תענית כד.) כל כלה שעיניה יפות כל גופה אין צריך בדיקה. וזה דבר שהחוש מכחיש כי כמה מכוערות בעולם שעיניהן יפות. ועוד קשה מה ראו חז"ל על ככה ליתן עצה לבדוק אחר יופי חיצוני זה והלא שקר החן והבל היופי, אלא ודאי שנתנו עצה לבדוק אחר מעשיה וזאת העצה היעוצה שיבדוק אם היא בעלת עין יפה וגומלת חסדים, כי אם עיניה יפות בבריות, אז היא בלי ספק שלימה בכל המדות, ולמדו רז"ל מן אליעזר שלא בדק את רבקה כי אם במדה זו כי מדה זו בנין אב על כל המדות