כי תשא-מה לא ברור בצורת מטבע עד כדי כך שמשה התקשה לייצר אותו?
כאשר משה רבנו הצטווה על אופן עריכת מפקד בני ישראל לעשות זאת בדרך מיוחדת שהמתפקדים ייתנו תרומה של מחצית השקל ומספר המטבעות שייאספו הוא מספר בני ישראל.
וכך התורה אומרת: יב כִּי תִשָּׂא אֶת-רֹאשׁ בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל לִפְקֻדֵיהֶם וְנָתְנוּ אִישׁ כֹּפֶר נַפְשׁוֹ לַה בִּפְקֹד אֹתָם וְלֹא-יִהְיֶה בָהֶם נֶגֶף בִּפְקֹד אֹתָם. יג זֶה יִתְּנוּ כָּל-הָעֹבֵר עַל-הַפְּקֻדִים מַחֲצִית הַשֶּׁקֶל בְּשֶׁקֶל הַקֹּדֶשׁ עֶשְׂרִים גֵּרָה הַשֶּׁקֶל מַחֲצִית הַשֶּׁקֶל תְּרוּמָה לַה.
חז"ל אמרו: בשלשה דברים נתקשה משה רבנו עד שהראה לו הקב"ה באצבעו ואלו הן, מנורה וראש חדש, ומחצית השקל. מנורה דכתיב "וזה מעשה המנורה", ראש חודש דכתיב "החודש הזה לכם ראש חדשים", ומחצית השקל דכתיב "זה יתנו".
רש"י מצטט את דברי חז"ל על המילים :זה יתנו: "הראה לו כמין מטבע של אש ומשקלה מחצית השקל ואומר לו כזה יתנו"
והשאלה היא מה לא ברור בצורת מטבע עד כדי כך שמשה נתקשה בו? אפשר להבין שמשה נתקשה במעשה המנורה בלי לראות את צורת המנורה ותמונתה, כי המנורה היא דבר מורכב. צריך ליצור אותה ממקשה אחת על קניה וחלקיה ובכל קנה משובצים גביעים כפתורים ופרחים. כך גם הוא גם לגבי ראש חודש. הלכות קידוש החודש מסובכות ביותר. אבל איך זה שמשה התקשה בצורתו של מטבע? מה היה אפוא הקושי של משה רבנו?
חז"ל באמירה שלהם שמשה רבנו נתקשה במחצית השקל מעבירים לנו מסר. הם מלמדים אותנו שמה שהיה קשה למשה רבנו להבין זה לא איך נראה מטבע, אלא איך כסף יכול לשמש ככפרה. כסף הוא שורש ויסוד כל רע ובכל זאת שומע משה שמחצית השקל הוא כסף כפרה: "ולקחת את כסף הכפורים", והוא מבקש לדעת איך זה יתכן. איך כסף שמהווה גורם הרסני יכול להביא את האדם לקרבה אל הקב"ה?
על כן הראה לו הקב"ה מטבע של אש כאשר הדגש על האש. האם אש היא טובה או רעה? מצד אחד אש יכולה להיות הדבר הכי משחית בעולם. אש יכולה להותיר אחריה הרס מוחלט להותיר שממה ולכלות כל סימני חיים, אך מצד שני איך היינו יכולים להתקיים ללא אש? איך היינו מתחממים בימים קרים? איך היינו מבשלים את מזוננו בלי אש? העולם איננו יכול להתקיים ללא אש.
זה מראה על הדואליות שיש לדברים בעולם. יש דברים שיכולים להניב טוב, להביא לשיפור עצום בחיי האדם אבל יכולים גם לגרום להרס עצום. הסיבה שה' הראה למשה מטבע של אש היא כדי להשוות כסף לאש. לומר לו שכסף גם הוא, כמו אש, יכול להיות שלילי או חיובי יכול להיות הרסני או בונה, זה תלוי רק בשימוש שאתה עושה בו. הנה לדוגמא, בני ישראל תרמו זהב לשני פרויקטים. בפרויקט אחד עשו ממנו ארון וכרובים ובפרויקט אחר עשו עגל. הרי שלא הזהב הוא שורש העניין, אלא השימוש בו..
הרב שמחה זיסל ברוידא זצ"ל ראש ישיבת חברון בספרו "שם דרך" כותב שבמצוות רבות אנחנו משתמשים בחפץ -חפצא של מצוה ויש כמה סוגים של חפצא של מצווה יש דברים שבטבע נוצרו ומשתמשים בהם לקיום מצוות (למשל – לולב, אתרוג, חדסים, ערבות). ואלו סוג אחד של חפצא של מצווה מוצרים טבעיים שהחפץ נוצר בטבע ומוסיפים להם תוספת של קדושה כגון קרבנות שהם בעלי חיים שקדושתם באה על ידי הקדשתם וה"לשמה" כמו ציצית ותפילין והנה המחצית השקל שונה משני הסוגים המטבע לא נוצר ולא נעשתה בכוונה או לשמה כחפצא של מצווה ובכל זאת יש מצווה לתת מחצית השקל אלא מה הופך המטבע לחפצא של מצווה ? -פעולותיו של אדם!
כמו אש שאדם מדליק ויכול להשתמש בה להרוס או לבנות גם מטבע שנעשה כדי להיות עובר לסוחר דבר גשמי ביותר יכול ע"י האדם להפוך להיות דבר של מצווה
וזה מסר לכל אחד ואחד שתרם המצית השקל שהוא צריך להשתמש בכל דבר גשמי בדרך נכונה והוא יכול להפוך כל דבר גשמי לרוחני !
הרב אליעזר שמחה ווייס