להפוך את הגשמיות לרוחניות-
מה לא ברור בצורה של מטבע עד כדי כך שמשה התקשה לייצר אותו?
משה רבנו הצטווה על אופן עריכת מפקד בני ישראל, לערוך אותו בדרך מיוחדת, כך שהמתפקדים ייתנו תרומה של מחצית השקל, ומספר המטבעות שייאספו הוא מספר בני ישראל.
כך התורה אומרת: "כִּי תִשָּׂא אֶת-רֹאשׁ בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל לִפְקֻדֵיהֶם וְנָתְנוּ אִישׁ כֹּפֶר נַפְשׁוֹ לַה בִּפְקֹד אֹתָם וְלֹא-יִהְיֶה בָהֶם נֶגֶף בִּפְקֹד אֹתָם. זֶה יִתְּנוּ כָּל-הָעֹבֵר עַל-הַפְּקֻדִים מַחֲצִית הַשֶּׁקֶל בְּשֶׁקֶל הַקֹּדֶשׁ עֶשְׂרִים גֵּרָה הַשֶּׁקֶל מַחֲצִית הַשֶּׁקֶל תְּרוּמָה לַה'."
חז"ל אמרו: בשלושה דברים נתקשה משה רבנו, עד שהראה לו הקב"ה באצבעו. ואלו הן: מנורה, וראש חדש, ומחצית השקל. מנורה דכתיב "וזה מעשה המנורה".
ראש חודש דכתיב "החודש הזה לכם ראש חדשים". ומחצית השקל דכתיב "זה יתנו".
רש"י מצטט את דברי חז"ל על המילים "זה יתנו": "הראה לו כמין מטבע של אש ומשקלה מחצית השקל ואמר לו כזה יתנו"
ונשאלת השאלה מה לא ברור בצורת מטבע עד כדי כך שמשה נתקשה בו?
אפשר להבין שמשה נתקשה במעשה המנורה בלי לראות את צורת המנורה ותמונתה, כי המנורה היא דבר מורכב. צריך ליצור אותה ממקשה אחת, על קניה וחלקיה, ובכל קנה משובצים גביעים כפתורים ופרחים.
כך גם לגבי ראש חודש. הלכות קידוש החודש מסובכות ביותר.
אבל איך זה שמשה התקשה בצורתו של מטבע? מה היה אפוא הקושי של משה רבנו?
חז"ל באמירה שלהם שמשה רבנו נתקשה במחצית השקל, מעבירים לנו מסר.
הם מלמדים אותנו, שמה שהיה קשה למשה רבנו להבין, זה לא איך נראה מטבע, אלא, איך כסף יכול לשמש ככפרה. כסף הוא שורש ויסוד כל רע, ובכל זאת שומע משה, שמחצית השקל הוא כסף כפרה: "ולקחת את כסף הכפורים". משה מבקש לדעת כיצד זה יתכן? איך כסף שמהווה גורם הרסני, יכול להביא את האדם לקרבה אל הקב"ה?
על כן הראה לו הקב"ה מטבע של אש, כאשר הושם דגש על האש.
האם אש היא טובה או רעה? מצד אחד, אש יכולה להיות הדבר הכי משחית בעולם, אש יכולה להותיר אחריה הרס מוחלט, להותיר שממה, ולכלות כל סימני חיים.
אך מצד שני, איך היינו יכולים להתקיים ללא אש? איך היינו מתחממים בימים קרים? איך היינו מבשלים את מזוננו בלי אש? העולם אינו יכול להתקיים ללא אש.
מכאן למדים על הדואליות שיש לדברים בעולם.
יש דברים שיכולים להניב טוב, להביא לשיפור עצום בחיי האדם, אבל יכולים גם לגרום להרס עצום.
הסיבה שה' הראה למשה מטבע של אש, היא כדי להשוות כסף לאש.
ללמד אותו שכסף גם הוא, כמו האש, יכול להיות שלילי או חיובי, יכול להיות הרסני או בונה, זה תלוי רק בשימוש שעושים בו.
הנה לדוגמא, בני ישראל תרמו זהב לשני פרויקטים. בפרויקט אחד, עשו ממנו ארון וכרובים. ובפרויקט אחר, עשו עגל.
הרי שלא הזהב הוא שורש העניין, אלא השימוש בו..
הרב שמחה זיסל ברוידא זצ"ל ראש ישיבת חברון בספרו "שם דרך" כותב: במצוות רבות אנו משתמשים בחפץ -חפצא של מצוה, ויש כמה סוגים של חפצא של מצווה.
יש דברים שבטבע נוצרו, ומשתמשים בהם לקיום מצוות (למשל – לולב, אתרוג, חדסים, ערבות). אלו סוג אחד של חפצא של מצווה, מוצרים טבעיים שהחפץ נוצר בטבע, ומוסיפים להם תוספת של קדושה… וסוג נוסף כגון: קרבנות שהם בעלי חיים, שקדושתם באה על ידי הקדשתם, או שמשתמשים בעור או הצמר שלהם לציצית ותפילין.
והנה מחצית השקל, שונה משני הסוגים. המטבע לא נוצר, ולא נעשתה בכוונה או לשמה, כחפצא של מצווה. ובכל זאת, יש מצווה לתת מחצית השקל.
מה הופך את המטבע לחפצא של מצווה ? -פעולותיו של האדם!
ממש כמו אש שאדם מדליק, ויכול להשתמש בה להרוס או לבנות. גם מטבע שנעשה כדי להיות עובר לסוחר, דבר גשמי ביותר יכול ע"י האדם להפוך להיות דבר של מצווה.
זה המסר לכל אחד ואחד שתרם מחצית השקל, צריך להשתמש בכל דבר גשמי בדרך נכונה, והוא יכול להפוך מגשמי לרוחני!!!