לעזוב לעומת עיזבון

בספרו "אל תשלח ידך אל הנער" מספר הרב לאו איך שכשהוצע לו שידוך עם ביתו של הרב הראשי לתל-אביב, הרב פרנקל, קרא לו הרב פרנקל לפגישה ושאל אותו שאלה: בבראשית פרק ב' פסוק כ"ד התורה מדברת על הזיווג הראשון בין אדם וחוה. הלשון של התורה היא "על כן יעזוב איש את אביו ואימו ודבק ובאישתו". 'מוזר' אמר הרב פרנקל, 'שהדבר הראשון שנאמר בעניין זיווג הוא שלילי, שאדם עוזב את אביו ואימו. התורה יכלה להדגיש את מטרת הזיווג שהיא ליצור דבקות, אהבה, שלימות. לעשות משהו חיובי, למה להתחיל עם שלילי? אחרי שההורים השקיעו ועבדו עבור הילד, הילד צריך להפקיר את הוריו?! לעזוב אותם? למה?'.

הרב לאו הודה שהוא לא היה מוכן לשאלה ואמר שבכל שבע ברכות שהוא היה נוכח, לא שמע התייחסות לשאלה הזו ולא היה לו מענה. הרב פרנקל הסביר, שבכל השנים שהיה בסדר קידושין בחתונות, הוא תמיד הסתכל בזוג ותהה כיצד יכולים שני אנשים אלו, כה שונים זה מזה, להגיע לקשר מהותי ובר קיימא. הם כל כך צעירים וחסרי ניסיון ולכל אחד יש הרעיונות שלו. לאחר מכן הוא היה מסתכל על ההורים של בני הזוג ונזכר, שעשרים וחמש שנים קודם לכן הוא סידר את הנישואין של ההורים והם נראו בדיוק כמו הזוג החדש ובכל זאת הם הצליחו לבנות בית שממנו יצא דור חדש.

הרב פרנקל המשיך ואמר שהוא הבין שהזוג הצעיר יביא מהוריהם את הניסיון שהם ראו בבית שלהם. הם ילמדו להתמודד עם הבית שלהם מניסיונות שהם ראו בבית של אלו שגידלו אותם, הם יביאו את הכישרון לבנות בית נאמן וקשר של קיימא מהעיזבון שהם קיבלו מבית הוריהם משום שהמשמעות של המילה עיזבון היא לא רק לעזוב אלא גם להביא ירושה, מורשת. להביא את העבר איתך.

כאשר זוג צעיר מתחתן כל אחד מביא איתו את המורשת שהם רכשו, שהם גדלו וצפו בהוריהם איתה

בבית. הם מביאים איתם את העיזבון הרוחני שההורים השאירו להם. זה מה שבונה בית נאמן בישראל – כאשר העזיבה לבנות בית משלהם, מלווה עם עיזבון רוחני.

ההצלחה בחיי הנישואין תלויה במידה רבה במציאת המינון הנכון בין עזיבה לעיזבון. אם אחד מבני הזוג ירצה להביא הכל מבית ההורים ולא יבין שהוריו הם בכל זאת אנשים אחרים, עם עבר אחר, עם ציפיות אחרות, ושיש צורך גם לעזיבה ולא לקחת את כל העיזבון או להיפך – אם אחד מבני הזוג יחשוב שזו רק עזיבה של העבר ואין את מימד העיזבון אזי יהיה להם קשה מאוד לבנות בית מקדש מעט.

הצירוף ושביל הזהב בין  עזיבה ועיזבון הם שגורמים לבניית בית נאמן בישראל.

כתיבת תגובה

כתיבת תגובה