לפרשת בלק - הגוי מוושינגטון
"כרע שכב כארי וכלביא מי יקימנו מברכיך ברוך וארריך ארור" (במדבר כ"ד, ט')
הברכה שבלק מברך את עם ישראל היא משהו נפלא. זו נבואה מהאויב הכי גדול של עם ישראל, שהתכוון לקלל אותנו וסופו שבירך אותנו. זה משהו כה נהדר עד שאנחנו ממש מחכים ומצפים שהיא תתקיים.
הברכה של בלק כה מרגשת ומשמעותית לעם ישראל עד כדי כך, שבמסכת ברכות, מסופר שחז"ל "בקשו לקבוע פרשת בלק בקריאת שמע". חכמינו רצו לצרף את פרשת בלק לקריאת שמע.
לאחר דין ודברים, מסבירה הגמרא שהסיבה לכך הוא הפסוק "כרע שכב וגו' ".
הגמרא אומרת שבסופו של דבר לא קבעו את פרשת בלק בקריאת שמע בגלל טורח הציבור. (ברכות י"ב, עמ' ב')
אנו מבינים שזה טורח גדול לקרוא פעמיים ביום את פרשת בלק, זה יכול להוסיף לפחות רבע שעה לתפילה. גם בבוקר וגם בערב. בודאי שזה טורח הציבור.
השאלה הנשאלת היא למה מלכתחילה רצו להכניס את סיפור הניסיונות לקלל את עם ישראל בתוך קריאת שמע?
נראה לומר שחז"ל חשבו שישראל יקבלו חיזוק גדול מכך בעבודת השם.
אנו יודעים שכל אחד ואחד צריך עידוד וחיזוקים. אם זו הקהילה ואם זה היחיד, כולנו צריכים חיזוקים כדי להמשיך להרגיש בעלי ערך עצמי וחשיבות. על הורים לחזק את הילדים שלהם, חשוב שעובדים יקבלו חיזוקים מהמעבידים שלהם כדי שימשיכו בדרך הנכונה. חשוב ביותר שתלמידים יקבלו חיזוקים מהמורים שלהם ואנו יודעים ששחקנים על המגרש מקבלים הרבה כוח ומוטיבציה מקהל המעודדים שלהם.
הערך העצמי של האדם עולה כאשר הוא מקבל הדים טובים וחיוביים מאחרים ובמיוחד מאנשים מחוץ למעגל הראשון. המילה עידוד היא מלשון עוד שכן העידוד גורם לנו לרצות להשקיע בדבר, לתת מעצמינו ולעשות עוד.
שמע ישראל היא קבלת עול מלכות שמים, קבלת עול תורה ומצוות בלי פשרות.
חז"ל ידעו שכדאי לחזק את עם ישראל בשעה שמקבלים עליהם עול תורה ומצוות, לתת לאנשים הרגשה שמעריכים אותם, שימשיכו להתחזק בדרך זו. כאשר איש מישראל ירגיש את ההערכה הזאת זה יעודד אותו להמשיך לקיים, לשמור ולעשות. זה יוסיף לו ערך עצמי ובטחון בדרך. זו הסיבה לחשיבה שכדאי להכניס את דברי בלק בתוך קריאת שמע. החנפנות של בלק והדיבורים היפים שלו על עם ישראל יעודד את בני ישראל להמשיך בדרכם.
בסופו של דיון החליטו חכמים שלא להכניס את דברי בלק בנימוק של טורח הציבור. אבל אולי המשמעות של טורח הציבור זה לא בגלל הזמן שייקח לקרוא את הפרשה אלא הכוונה שהקריאה תטריח את האנשים, תפריע להם. הם יחשבו שהם צריכים להחזיק מעצמם בגלל מה שנאמר על-ידי בלק, אויבנו. הם יקבלו את הערך העצמי שלהם ממישהו מבחוץ וחשוב שלאדם תהיה הערכה עצמית, בטחון פנימי בצדקת דרכו.
יכול להיות שבפעמים הראשונות, שהאדם יקרא את פרשת בלק יחד עם קריאת שמע, הדבר יביא אותו לחיזוק ולעידוד אבל בהמשך, כאשר יתרגל לזה, יש חשש שיקרה בדיוק ההפך מהרצוי. עם ישראל היו עלולים לחשוב שהערך שלהם תלוי במה שאחרים חושבים. הסכנה בזה היא שהופכים להיות אנשים שמתנהגים על-פי 'מה יגידו'.
נראה שמשום כך לא הכניסו חז"ל את פרשת בלק עם קריאת שמע, כדי לשמר את הערך העצמי של קיום התורה והמצוות. שישראל ימשיכו להעריך את החיים הטובים שיש להם בזכות קיום המצוות ואת העובדה שהם נבחרו לקיים את התורה והמצוות שמעלה את ערכם האמיתי, לפי סולם הערכים האלוקי.