לפרשת בראשית: העיקר שהוא לא ירוויח?
בפרשת בראשית מסופר שקין והבל הביאו מנחה לה' והייתה תחרות ביניהם, את מנחתו של מי ה' יקבל. כידוע ה' קיבל את מנחתו של הבל, קין קינא להבל ובסופו של דבר, הרג אותו. קין הפסיד בתחרות ויש לו מצב רוח לא טוב. ה' פונה אל קין: "ויאמר ה' אל-קין למה חרה לך ולמה נפלו פניך" (בראשית ד', ו').
לכאורה זו נראית שאלה מוזרה, הרי הוא הפסיד בתחרות, ה' לא קיבל את קרבנו. זה לא פלא שקין מראה אכזבה. אז למה ה' שואל אותו?
יש סיפור על רב חיים סולובייצ'יק על שוחט ששחט בהמה והייתה שאלה בכשרות הבהמה. הוא הביא את השאלה לרב ולבית הדין והם פסקו שהבהמה טרפה. זה היה חסרון כיס אדיר לשוחט – לא רק שהוא הפסיד את הקרן, הסכום בו הוא קנה את הבהמה, הוא גם הפסיד את האפשרות להרוויח ממכירת הבשר. למרות זאת הוא קיבל את הפסיקה בכבוד ובהשלמה.
כמה חודשים אחר כך אותו שוחט היה מעורב בדין תורה על סכום של כסף. אחרי דין ודברים הוא הפסיד בתביעה והיה צריך לשלם לבעל הדין שלו כסף. זה לא היה הרבה כסף לעומת מה שהוא הפסיד בדין הראשון אך השוחט איבד את עשתונותיו, כעס ורגז. אנשים לא הבינו את התנהגות השוחט. הם זכרו שלפני לא הרבה זמן השוחט הפסיד ערך של בהמה וקיבל את פסק הדין בהכנעה והנה הוא רוגז ורוטן.
הסביר רב חיים סולובייצ'יק לבית דינו שמהתנהגות השוחט אפשר להבין את משמעות השאלה של ה' לקין. השוחט לא כעס על הפסד הכסף. הרי ראינו שהוא היה מסוגל להפסיד כסף בכבוד אלא הוא כעס על כך שהשני הרוויח. השוחט לא היה יכול לסבול שהשני מרוויח על חשבונו.
זה פירוש הפסוק. ה' אמר לקין למה פניך נפלו? למה אתה מצטער? האם זה בגלל שלא קיבלתי את מנחתך או אולי זה בגלל שהעדפתי את מנחת השני וזה בעצם, מה שמפריע לך.
התורה מלמדת אותנו שאנחנו צריכים לבדוק את התגובות שלנו. מה מניע אותנו כאשר אנחנו כועסים? אם זה על עצמינו הרי שלאדם מותר לכעוס על עצמו או שהמניע הוא שהשני הרוויח ואז זו צרות עין, מידה שכדאי לנו לשנות.
בדרך כלל אנשים פשוט לא רוצים שהשני ירוויח.