בפרשת וישלח (בראשית ל"ב, כ"ו) אנחנו קוראים שיעקב נאבק עם איש. חז"ל אומרים שהיה זה מלאכו של עשו. בסוף המאבק תובע יעקב ברכה מהמלאך. המלאך מברך את יעקב שלא יקרא עוד יעקב אלא ישראל שזהו שם שמתאים למישהו שניצח מלאך.

מסיפור זה אנו מבינים ששינוי שם זו ברכה. מכאן עולה השאלה למה שינוי שם זו ברכה? מתי משנים את השם? מה הכללים בשינוי השם?

 חז"ל מסבירים לנו (ברכות ז', עמ' ב') שיש משמעות וחשיבות רבה לשמו של האדם בכך ששמו של אדם יכול להשפיע ולקבוע את גורלו בחיים.

המהרש"א מוסיף שהשם של אדם משפיע על ההתייחסות של הקב"ה אליו. "שפעולות השם נמשכים אחרי השם של אדם".

לפי הגמרא רות זכתה שיצא ממנה דוד "שריוהו לקדוש-ברוך-הוא בשירות ותשבחות". השם שלה – רות – גרם לכך שיהיה לה צאצא כמו דוד המלך. השם רות מרומז במילים 'שירות ותשבחות'.

מדרש תנחומא, בפרשת האזינו, מספר לנו שצריכים להיות זהירים ביותר בבחירת שם של אדם כי בכך ניתן להשפיע על התכונות שלו. המדרש מסביר שלכל אחד ואחד מהמרגלים שהוציאו לעז על ארץ ישראל והשמיצו את ארץ ישראל, היה שם שהצביע על נטייה לחטא זה.

 שינוי שם של אדם חולה

הגמרא (ראש השנה ט"ז, עמ' ב') רושם ארבע דרכים לשנות גזרה מן השמים: צדקה, תפילה, שינוי מעשים ושינוי שמו. בהתבסס על הגמרא, הרמ"א (יורה דעה של"ח: סעיף י') מעיר, שנוהגים לשנות שמו של אדם חולה מסוכן בניסיון למנוע את רוע הגזרה ולהציל את חייו. בספר חסידים (רמ"ה) הוא מעיר שהיה מנהג 'למכור' את החולה למשפחה אחרת במקום לשנות את שמו. הרעיון הוא שאולי נגזרה הגזרה על המשפחה על בן של מישהו מסוים ואחרי שמעבירים אותו להיות בחזקת משפחה אחרת מקווים שבכך תעבור הגזרה הרעה. זה אולי המקור לשם משולם.

יש גם שטוענים שהשם חליפא והשם חלפתא, שמוצאים בחז"ל, הם גם מבוססים על מנהג זה. המנהג שלנו אינו למכור את הילד אלא לשנות את השם בתקווה לשינוי מזל ובתקווה לרפואה.

נשאלת השאלה האם לשנות את השם או להוסיף שם חדש?

בספר "טעמי המנהגים" מצוטט ספר "רחמי האב" שלפיו לא כל אחד יכול לשנות את השם של החולה. רק מישהו גדול ושמעשיו מבוססים על רוח הקודש, יכול לשנות או להוסיף לשם שניתן בלידה. כי ידוע שלמרות שניטלה נבואה מן העולם הרי שבזמן נתינת השם לרך הנולד נחה על ההורים רוח הקודש. ההיגיון בזה הוא המשמעות הרבה בקביעת השם לחייו של האדם ואם לוקחים ממנו את השם הישן שלו עשויים לחתוך לו את עורק חייו.

מסיבה זו המנהג הוא כאשר משנים את השם לא לשנות את השם, לא להסיר את השם הקיים, אלא להוסיף שם. אברהם קיבל את שמו מה' ולכן השם אברהם מחליף באופן מוחלט את השם הקודם אברם אבל יעקב קיבל שם ממלאך לכן הוא קיבל שם נוסף.

איזה שם כדאי להוסיף לחולה?

לפי "ספר חסידים" כאשר בוחרים שם חדש לחולה פותחים את החומש באופן מקרי, כביכול, והשם הראשון שרואים יהיה השם הנוסף. ההיגיון בזה הוא שאין לנו היכולת לדעת איזה הוא השם הנכון לכן משאירים את זה בידי שמים.

הרמב"ם (קובץ תשובות הרמב"ם ואגרותיו א':נ"ב) כותב לא להשתמש בחומש .

המנהג שלנו הוא להוסיף שם עם משמעות טובה והקשר חיובי, למשל: חיים, ברוך, רפאל, עזריאל וכד'. שמות שיסמנו שינוי לטובה בחולה. החיד"א בספר "דבש לפי" כותב שכאשר מוסיפים שם לאישה לא כדאי להשתמש בשמות רחל, בת שבע, תמר או לאה אלא להוסיף אחד מהשמות חנה, שרה או יוכבד וכד'.

קביעת השם החדש

לפי שאלות ותשובות מנחת אליעזר (ד', כ"ז) כאשר אדם קיבל שם חדש בגלל שהוא היה חולה, כאשר יקראו בשמו, השם החדש יהיה השם הראשון ולאחריו השם הוותיק. אבל אם האדם לא שורד, למרות ששינו את שמו, אז הבן שלו עולה לתורה עם השם הוותיק כשם הראשון והחדש לאחריו.

שינוי שם מחמת סיבות אחרות

למרות שבשולחן ערוך מוזכר שינוי שם רק לאדם חולה, הרי שההשקפה של שינוי שם באופן כללי נוגעת בתחומים אחרים גם כן. למשל, בני זוג חשוכי ילדים שירצו לעשות שינוי בשם כדי לשנות את גורלם ומזלם. הרמב"ם בהלכות תשובה (ב', ד') כותב שאחת מדרכי התשובה היא שהחוטא ישנה את שמו.

 לסיכום – שינוי השם הוא מהלך מאוד משמעותי בחיי האדם ולכן עושים זאת רק במקרים מיוחדים ומאוד בזהירות משום ששמו של האדם מבטא את מהותו.

 

כתיבת תגובה