לפרשת חיי שרה – העסקה בה כל הצדדים מרוויחים
אחד הדברים המפורסמים בחז"ל הוא הלימוד בנוגע להלכות של נישואין מתוך רכישת שדה עפרון, בה הייתה מערת המכפלה.
חז"ל לומדים זאת בדרך של גזרה שווה – "קיחה – קיחה משדה עפרון" על בסיס העובדה ששורש המילה מופיע בשני המקרים.
מה הקשר בין נישואין לרכישת מערת המכפלה? מה הקשר הרעיוני ביניהם?
נקדים ונאמר שבדרך כלל, כאשר שני אנשים מבצעים עסקה כלשהי, אחד מקבל והשני נותן. אחד מרוויח והשני מפסיד. המקבל רואה את הערך בדבר שהוא רכש ואילו הנותן לא רואה את הערך של מה שהוא מעביר, הרי בגלל זה הוא מעביר את זה לשני. לאחד אולי יש ראיה, שהערך של הדבר שהוא קונה גדול מהמחיר שהוא משלם עבורו או שהוא יהיה בעתיד גדול יותר אבל מי שמוכר לא מעריך כך את הדבר שהוא מוכן למסור ולהעביר לשני. לפעמים המוכר הוא זה שיש לו את החזון, שמה שהוא מוכר אינו שווה את המחיר שהוא מקבל עבורו. בדרך הטבע, יש זה שמרוויח מהעסקה ויש את זה שמפסיד מהעסקה.
בסיפור של רכישת שדה עפרון, שני הצדדים הרגישו שהרוויחו. שניהם השיגו יותר ממה שהם קיוו להשיג מקיום העסקה. כמו כן – שניהם קיבלו משהו שהוא יותר בערך ממה שהם נתנו.
עפרון החיתי קיבל מעל ומעבר ממחיר השוק, הוא קיבל כסף עובר לסוחר, כלומר יותר מהערך של חלקת הקרקע בשוק. אברהם אבינו גם קיבל יותר ממה שהוא קיווה לקבל שכן הוא רצה לקנות מקום קבורה לאשתו אבל הוא קיבל הרבה יותר, הוא קיבל משהו שאין לו מחיר בכלל, הרי זהו מקום קבורתם של אדם וחווה.
עפרון לא העריך את המקום כמו שאברהם אבינו העריך אותו. לעפרון לא היה חשוב שקבורים שם אדם וחוה, זה היה עוד ערמת סלעים ואבנים עבורו ואילו אברהם קיבל משהו שלא יסולא בפז.
עכשיו אנחנו יכולים להבין את הקשר הרעיוני בין קנית שדה עפרון ומושג השידוכים ונשואים. כל צד צריך להבין שקיבל יותר ממה שהוא נתן. כל צד צריך להרגיש שהוא הרוויח מהעסקה הזאת ושהוא הצד המנצח בעסקה.
אם אתה לא מרגיש ככה, יתכן שאתה טועה. נסה להאמין באמונת חכמים, שבן / בת הזוג שלך הוא בהשגחה פרטית של הקב"ה ומכל מיליארדי האנשים בעולם, זה הזיווג שלך, המדויק עבורך. נסה לשנות את ההסתכלות שלך עד שהיא תתיישר עם זו של בורא עולם.
מקורות:
ובכסף מנלן? גמר 'קיחה'-'קיחה' משדה עפרון. כתיב הכא 'כי יקח איש אשה',
וכתיב התם 'נתתי כסף השדה קח ממני'. וקיחה אקרי קניין, דכתיב:
(קידושין ב ע"א)
'השדה אשר קנה אברהם', אי נמי: 'שדות בכסף יקנו'