לפרשת לך לך - עשרה נסיונות נתנסה אברהם

"בשעה שהפיל נמרוד הרשע את אברהם אבינו לתוך כבשן האש אמר גבריאל לפני הקב"ה ריבונו של עולם ארד ואצנן ואציל את הצדיק מכבשן האש, אמר לו הקב"ה אני יחיד בעולמי והוא יחיד בעולמו, נאה ליחיד להציל את היחיד". (מסכת פסחים דף קי"ח, ע"א)

 מה היו עשרה הניסיונות? לפי הברטנורא הם היו כדלהלן:

עשרה נסיונות – אחד, אור כשדים, שהשליכו נמרוד לכבשן האש. שני, לך לך מארצך. שלישי, ויהי רעב. רביעי, ותוקח האשה בית פרעה. חמישי, מלחמת המלכים. שישי, מעמד בין הבתרים, שהראהו שעבוד מלכיות. שביעי, המילה. שמיני, וישלח אבימלך ויקח את שרה. תשיעי, גרש האמה הזאת ואת בנה. עשירי, העקידה. אבל הדעה של הברטנורא לא מקובלת על כולם ויש מחלוקת בין הפרשנים בהרבה מהפרטים. למשל הרמב"ם כותב שלך-לך מארצך הוא הנסיון הראשון ולא הכבשן באור כשדים. לפי ברטנורא הנסיון באור כשדים היה קודם לנסיון של לך לך. המקרא אינו אומר כמעט דבר על נסיון אור כשדים. יש רק רמז: "ויצאו אתם מאור כשדים" – רומז שביקשו להפיל אברהם לאור ו"יצא" משם. רמז נוסף בתהלים ומשם לתפילה: אתה הוא האלקים אשר בחרת באברהם והוצאתו מאור כשדים ושמת את שמו נאמן לפניך… אור כשדים היה ניסיון "למות על קידוש השם". הניסיון של לך-לך הוא ניסיון של "לחיות על קידוש השם". ניסיון קשה הרבה יותר.

רש"י

רמב"ם

עובדיה מברטנורה

מחבוא מנמרוד

"לך-לך מארצך…"

הכבשן באור כשדים

הצלה מכבשן (אור) נמרוד

"וּיהי רעב"

"לך-לך מארצך"

גלות מארץ מולדתו

לקיחת אשתו לבית פרעה

"ויהי רעב"

הרעב

מלחמתו בד' המלכים

"ותוקח האשה בית פרעה"

לקיחת שרה לבית פרעה

לקיחת הגר לאשה

מלחמת המלכים

המילה

ארבעת המלכים וגלות לוט

מעמד בין הבתרים (חזון גלות)

חזיון בין הבתרים

לקיחת שרה ביד אבימלך

המילה

מילה

גרוש הגר לאחר הבנותו

"וישלח אבימלך ויקח את שרה"

גרוש ישמעאל

גרוש ישמעאל

גרוש הגר

שחיטת יצחק

עקידת יצחק

העקידה

מדוע האבן עזרא שואל למה לא נזכר בתורה הנס של כבשן האש? וגם הרמב"ם כשהוא סופר את העשרה ניסיונות שבהם התנסה אברהם אבינו הוא לא מזכיר את הנס של כבשן האש ויש מסבירים שיש מצווה של קידוש ה' שאדם צריך לסכן את חייו למען קידוש ה' אבל המצווה הזו היא רק שאונסים אותך לעבודה זרה אין אדם מחויב להתגרות בעובדי עבודה זרה.

אין אדם חייב להביא את עצמו לידי ניסיון בקידוש ה' בזה שהוא מתגרה עם העובדי עבודה זרה ואם הוא מתגרה איתו בכוונה כדי לקדש שמים הוא בכלל מאבד את עצמו לדעתו על זה אנחנו מתפללים כל יום אל תביאנו לידי ניסיון, אמנם אברהם אבינו כן התגרה בנמרוד ודורו ולכן הוא נשלח לזרוק לכבשן האש ע"י נמרוד ולכן אולי לא מובא הסיפור של הכבשן בתורה משום שכל סיפורי התורה הם להורות לנו על המעשה שיעשה בו האדם והדרך של אברהם אבינו בעניין זה אינה הדרך של כל העולם, לא כל אחד אחר יכול להיות כמו אברהם בהתנהגותו אברהם היה יחיד בעולם יחד בתפקיד יחיד בדרכי אמונתו המיוחדת ועמד נגד הדור כדי לסלול את הדרך החדשה לדורות הבאים, הוא אמנם סיכן את עצמו וניצל אבל אין זו תורה לעולם לדורות, הוא מתואר כיחיד בעולמו בשביל שהיה יחיד הוא עשה מה שעשה, על כן לא מוזכר אור כשדים בתורה וגם הרמב"ם לא מזכיר את זה כדי שלא נטעה בהלכה וננסה ללכת בעניין זה בדרכי אברהם אבינו.

כתיבת תגובה