לפרשת שמות – איך להיות איש?

"ויפן כה וכה וירא כי אין איש, ויך את המצרי ויטמנהו בחול…". (שמות ב',י"ב)

מי זה איש בעיניך? מה זה גבר?

בתרבות שלנו איש הוא גבר לוחם, גיבור מלחמה. מישהו שיש לו עצמה גופנית. לא אכפת לו מאף אחד, עושה מה שהוא רוצה.

הפרשנים שמים לב שכאשר משה רבינו רואה איך שמצרי מתנכל לעברי כתוב: 'ויפן כה וכה וירא כי אין איש'. לא כתוב 'וירא כי אין אדם' (עם המשמעות שאין מישהו שיכול לראות מה שהוא עושה) אלא 'אין איש'. המילה איש היא לשון חשיבות. כלומר, משה מבין שאין מישהו שאפשר לפנות אליו לעזרה, אין מישהו שאכפת לו. כולם שונאים את ישראל, אין אף אחד שמוכן לעשות משהו למען הצדק.

הסבר זה ניתן על-ידי ה'העמק דבר' וכך הוא כותב: " 'ויפן כה וכה' חפש עצות לקבול על המצרי שהכהו חנם: 'וירא כי אין איש' להגיד לפני את העול. כי כולם עצרת בוגדים ושונאי ישראל: 'ויך את המצרי וגו'. במקום שאין שם איש השתדל הוא להיות איש:"

כותב הרב מאיר שפירא מלובלין: "אחרי שראה משה מה שהמצרים עושים ביהודים, עמד על מהותה של התרבות המצרית, שיסודה שיעבוד, קיפוח ועריצות. 'ויפן כה וכה', פנה על ימין ועל שמאל, אל כל המפלגות והמעמדות, ביקש אצלם עזרה. 'וירא כי אין איש', אין אף אחד שיעמוד לימין החלש, 'ויך את המצרי ויטמנהו בחול'. או אז הכה את המצרי שבליבו, שלח גט כריתות לתרבות המצרית שכולה חול."

רבי מאיר שפירא מלובלין מסביר שמשה פנה 'כה וכה'. משה הסתכל לימין ולשמאל, לכל מפלגה ומפלגה וראה שאף אחד לא רוצה לעזור לו. אין אף אחד, מאלו שיש ביכולתם לעזור, שמוכן לקום ולעמוד על עקרונות, לראות מה שנחוץ לאחרים ולא רק מה שנחוץ לעצמו. לכן משה עשה מה שעשה.

לפי פרשנויות אלו המשמעות של הביטוי איש היא של מישהו שדואג לשני, מישהו שרואה את המצוקה של השני ומוכן לקום ולעזור לו במקום להדבק לכסא שלו.

האם אנחנו נוהגים בהתאם? גם אם אנחנו חושבים שאין לנו תכונות אלו, מצווים עלינו חכמים שבמקום שאין איש עלינו להשתדל לנהוג ולהיות איש. (דברי הלל בפרקי אבות)

כתיבת תגובה