"על ניסך שבכל יום עמנו" "על הניסים ועל הנפלאות שעשית לאבותינו"
"ויען יוסף את פרעה לאמור בלעדי אלוקים יענה את שלום פרעה" (בראשית מא,טז)
יוסף ביקש להדגיש לפני פרעה במילה "בלעדי" שאני מחכמתי אין לי מאום, הקב"ה בלבד עושה ופועל בבריאה, ועפ"י רצונו יעשה הכול. לכאורה נראה שיוסף פותר את החלומות, מגלה ומעיר את תשומת ליבו של פרעה שרק אחד ויחיד עומד מאחורי כל מה שנעשה בעולם וע"א שדברים נראים כדרך הטבע – זהו נס. טבע – דברים המתרחשים תדיר, ובגלל שהורגלנו אליהם איננו רואים בהם דרך נס. לעומתם נס הוא תרחיש שלא הורגלנו אליו. אך יש לזכור שאין בין טבע לנס מאום שניהם גם יחד הינם בבחינת נס. כל העולם כולו מתקיים ברצון ה', וכל אשר ברצונו מתהווה מאליו. אנו שלא הורגלנו לרצון ה' קוראים לכך נס, וממילא החידוש גורם לנו להתעורר ולראות את יד ה'. והעניין שאנו קוראים לו טבע הוא כאשר רצון ה' שיתמיד בדרך אחד ונהיה מורגלים בכך, ואז יעמוד האדם בניסיון לראות אם גם בדברים שנראים כדרך הטבע יראה בהם את רצון ה' או יחשוב כי מסר השי"ת כוחות לטבע, ובתוך הטבע יש גם לאדם עצמו כוח לפעול בדרך סיבה ומסובב.
האדם משלה עצמו שיכול לתכנן דברים, לחשב חשבונות, לשער השערות ולבוא לידי מסקנות בחושבו ש"כוחי ועוצם ידי", ואף אדם צדיק יכול ליפול בפח זה, וע"כ יוסף הצדיק בבואו לפני פרעה הקדים להודיעו ראשית כל דבר: "בלעדי" – לא יתכן שאדם יוכל לחשב חשבונות, לשער השערות ולהגיע לידי מסקנות – אלא רק "ה' יענה בו".