"ויהי אחר הדברים האלה חטאו משקה מלך מצרים והאפה לאדוניהם למלך מצרים" (מ:א)

רש"י מסביר שחטא שר המשקים היה שנמצא זבוב בכוס היין שהגיש למלך מצרים.

ניתן להבחין בהשתלשלות העניינים: שר המשקים נכנס לבית העצורים בעקבות חטאו, פוגש ביוסף הצדיק, פותר את חלומותיו, הוכתר למלך מצרים ומציל את בני משפחתו. וכל זה החל מ"זבוב בכוס יין", לכאורה מעשה פעוט שהשפיע על כל הנ"ל.

כמו"כ ניתן לראות שנס ההצלה בפורים החל אף הוא במעשה פעוט לכאורה, שפתחו את ספר הזיכרונות לפני המלך בלילה בו נדדה שנתו. וכך למרות תוכניותיו של המן הרשע להכחיד את עמ"י, הם ניצלו.

מאורעות גדולים בחיים האישיים ואף בחיים בכלל מתבססים על: "זבוב שנמצא בכוס יין". ומזה אנו רואים את תשועת ד' "רבות מחשבות בלב איש ועצת ד' היא תקום" – אדם אינו יכול לתכנן תוצאות כאלה של רצף נסיבות, רק הקב"ה ביכולתו לתכנן מהלכים ולהגיע לתוצאות רצויות.

כתוב: ויריצוהו מן הבור" הר"ע ספורנו ז"ל אומר: "כדרך כל תשועת ד' שנעשית כמו רגע", וכן נאמר: "כי קרובה ישועתי לבא", "לוא עמי שומע לי כמעט אויביהם אכניע" (תהילים פ"א. יד-טו) וכן עניין מצרים שנאמר: "כי גורשו ממצרים" (שמות יב-לט) פסוק נוסף: "שלא הספיק בצקם של אבותינו להחמיץ וכו'" ועוד נאמר: "ופתאם יבוא אל היכלו האדון וכו'" (מלאכי ג-א).

מהפסוקים הנ"ל אנו למדים שתשועת ד' היא כהרף עין, בפתאומיות.

אדם מבחין בשינויים משמעותיים כגון: אור וחושך, בין ישראל לעמים, בין קודש לחול, אך כאשר השינויים לא חדים – קשה לאדם להבחין בהם. ניתן לראות את תשועת ד' בעולם מהפתאומיות ומהמהלכים הלא מתוכננים.

כתיבת תגובה