נישואים - האהבה והמוות הם לא לנצח

אחת מהאמרות הידועות והמשמעותיות ביותר בחז"ל היא "הגזרה שווה… קיחה קיחה משדה עפרון." (תלמוד בבלי קידושין דף ב', עמ' ב').

אנו לומדים את הלכות מעשה הקידושין מהקניה של אברהם את שדה עפרון. זה נשמע קצת אירוני ללמוד על קידושין ונישואין דווקא מקניה של אחוזת קבר, אבל יש הרבה משמעויות מעל ומעבר להלכה, שאפשר ללמוד מהקשר שביניהם.

נרשום כמה רעיונות:

רעיון ראשון – שני הצדדים הרוויחו מקניית חלקת הקבר. עפרון קיבל "כסף עובר לסוחר", הרבה יותר מהערך האמיתי של הקרקע. אברהם קיבל משהו, שלגביו גם היה יקר לאין ערוך. מערת המכפלה הוא מקום הקבורה של אדם וחוה. אין ערך לדבר. עבור אברהם כל רגב אדמה היה אוצר.

כך גם בקידושין – כל אחד צריך להבין שהוא מקבל יותר ממה שמגיע לו. הרבה יותר ממה שהוא נותן.

רעיון שני – "עזה כמוות אהבה". (שיר השירים). הפירוש הוא שככל שהאהבה יותר גדולה כך גדול הצער על אבדנה. המחיר של האהבה הוא צער ויגון. הרי אם אנחנו אדישים כלפי משהו אין לנו כאב לב בנושא. ככל שאנחנו קשורים ואוהבים מישהו אנחנו יותר מצטערים כשחייבים להיפרד ממנו, בדרך זו או אחרת. התורה מקשרת בין אהבה לבין אבלות. אין אחד בלי השני. אלו שני צדדים של אותו מטבע. למרות שזה שאתה אוהב מישהו, גורם לעובדה שיום אחד תצטרך להתאבל על אובדנו, מה שמקבלים בקשר של אהבה הוא מעל ומעבר למחיר שצריך לשלם עליה.

כמו כן – גויים שמתקשרים בקשר זוגי אומרים 'עד שהמוות יפריד בינינו', אבל ביהדות אנחנו יודעים שקשר הקידושין הוא בין נשמות ולא רק בין גופים. זה קשר שנמשך גם לאחר פרידת הנשמה מהגוף. המוות הוא לא לנצח נצחים אלא רק עד תחיית המתים. לעומת זאת קשר הקידושין הוא לנצח ולא רק לתקופת החיים עלי אדמות. לכן מסבירים שניתן להסתכל על הקשר בין הקידושין לבין פטירתה של שרה, באור חיובי. הקשר בין אברהם ושרה לא נגמר שם ואברהם דאג שהם יהיו ביחד גם אחרי מותם. בחייהם ובמותם לא נפרדו.

רעיון שלישי – לא כתוב בשום מקום שאברהם אכן ידע מי עוד קבור במערת המכפלה. כאשר אברהם נכנס למשא ומתן על רכישת אדמת הקבורה של שרה, מסתבר שהתאמץ למצוא את מה שנקבע כבר מראש, שהוא עומד להיקבר שם בבוא העת. אברהם נכנס למשא ומתן על האדמה בלי לדעת שבעצם כבר מראש נקבע שהוא יהיה קבור שם.

כך גם בקידושין – כאשר נכנסים לתהליך השידוכין נמצא שמתייגעים ומתאמצים, עד שלבבות נשברים, למצוא את מה שנקבע כבר מראש, את המיועד, 'הבשערט'. "…בעל האבידה מחזר אחר אבידתו" (קידושין ב', ב').

קשר הקידושין נקבע בשמים והוא נמשך מעבר למוות. מה שקורה על הארץ הוא תהליך – קידושין, חיים, קבורה ובבוא הזמן זיווג חוזר של הנשמות בתחיית המתים.

כתיבת תגובה

כתיבת תגובה