פורים ככיפורים

 ידועים הם דברי הזוהר[1] ש"פורים ככפורים".  שיום כפור נקרא יום כפורים שהוא כמו פורים, (תקוני זהר תקון כ"א אות תתב) ". כלומר שמדרגתו של יום הפורים היא לכל הפחות גבוהה כמו מדרגתו של יום הכיפורים ואולי אפילו יותר.

  הפרשנים פירשו את המאמר הזה בדרכים רבות. ברצוני להציע פירוש. המשותף בין יום הכיפורים לפורים הוא הטלת גורל. פורים נקרא בשמו על שום "הפור", אותו גורל שהמן הטיל בכדי לדעת מהו היום המתאים להשמיד את עם ישראל. גם ביום הכיפורים מטילים גורל, הגורל שקובע איזו בהמה תעלה לקרבן (לה') ואיזו תלך לעזאזל . המסר שאנו לומדים מיום הכיפורים הוא שמרגע שפור נפל ונקבע על אחת מהבהמות שתלך לעזאזל, אין דרך חזרה. לא ניתן להטיל גורל נוסף ובכך גורל הבהמה נחרץ.וכן כאשר אדם בוחר דרך לעצמו הוא מגביל הבחירות שיש לו בהמשך .כל הבחירות שלו יהיו מוכתבים מבחירה הראשונה שהוא עשה כאשר עלה לדרך שהוא בחר . המסר שעלינו ללמוד  מה"שעיר לעזאזל" היא שאדם ביום כיפור צריך לבחון את כל הבחירות שהוא בחר בעבר גם הבחירות הראשונות שהוא עשה שהשפיעו על אפשרויות של בחירה שהיה ושיש לו בעתיד.וכך הוא ידע לאן הוא צריך לחזור כדי לעלות על הדרך הנכונה  .

   לעומת זאת מיום הפורים אנו לומדים שאפילו כאשר המצב נראה אבוד לחלוטין, אפילו כאשר נקבע יום מיוחד בו מותר לכל העמים להשמיד את עם ישראל, אפילו אז הקב"ה עומד מאחורי הבמה ומושך בחוטים. מפורים אנו לומדים ש"אפילו חרב חדה מונחת על צווארו של אדם אל יתייאש מן הרחמים". מפורים אנו לומדים שאפילו במצבים הכי קודרים, בין במישור האישי ובין במישור הלאומי, הקב"ה נמצא ומשגיח עלינו.


[1] תיקוני זוהר תיקון כא

כתיבת תגובה