פסח: היכן מרומז באגדה מדוע ירדנו למצרים?
החלק הראשון של ההגדה/ היכן מרומז באגדה מדוע ירדנו למצרים?
נשים עצמינו לרגע במקומו של אורח המגיע לליל הסדר ואינו מכיר את ההיסטוריה של עם ישראל. מחלקים לו הגדה של פסח הוא ישמע הקריאה "קדש" וייהנה מקידוש על כוס יין שיסבירו לו שהינה אחת מארבעת הכוסות ששותים לציון ולכבוד הגאולה מעבדות במצרים. אך רגע ישאל האורח את עצמו, כבר מספרים לי על גאולה, כיצד בכלל בני ישראל הגיעו למצרים ומדוע הפכו לעבדים לפרעה? איך נכנסו לסיטואציה הזו? מדוע לא מתחילים את הסיפור מהתחלה. מה עם החלק הקודם בפיסת ההיסטוריה שאמור להופיע באגדה?
האמת, הצדק עם השואל, כל הסיפור של מכירת יוסף ירידה למצרים לא מסופר בהגדה של פסח והסיפור מתחיל בעבדים היינו לפרעה במצרים בלי פירוט של איך למה ומתי!
אז מה נסביר לאורח שלנו בליל הסדר התמה ומה בעצם נסביר לילדינו שמצווה עלינו ללמד ולספר להם את סיפור יציאת מצרים – האם עלינו להתעלם מהחלק הראשון של הסיפור ואיך להסבירם להם זאת? מדוע הסיפור מתחיל ב"עבדים היינו" ו"מסתיר" את הסיפור על מכירת יוסף שבעקבותיו עם ישראל התגלגל למצרים.?
הרב שלמה קלוגר בספרו יריעות שלמה על הגדה של פסח( מודפס בסידורו של רבי יעקב עמדין) מתייחס לשאלה זו וכותב :"בכל ענייני פסח נעשה רמז על הגאולה והשעבוד, דמרור מורה על השעבוד, ופסח ומצה על הגאולה. אך לא נעשה רמז מאיזה עניין נמשך השעבוד . ובאיזה טעם הווי".
מסביר הרב שלמה קלוגר, שבתקופת בית המקדש היה מעמד ויזואלי שרמז והמחיש לכל הנוכחים הסיבה בגללה ירדו בני ישראל למצרים—היינו מכירת יוסף! רבי שלמה קלוגר מציין לסוגיא בתלמוד (פסחים סה,ב) שמספרת כיצד היו היהודים נוהגים לצאת מבית המקדש והעבירו הקרבן פסח מהמקדש לבית לאכול את הפסח: "תנא, כל אחד ואחד נותן פסחו בעורו ומפשיל לאחוריו. אמר רב עיליש טייעות." מסביר רש"י על אתר: טייעות – דרך סוחרים ישמעאלים הוא זה".
מקשה רבי שלמה קלוגר: מה כל כך חשוב לנו לדעת כיצד היו מעבירים את קרבן הפסח מבית המקדש מה זה משנה דרך העברה לביתם . ומסביר שכאשר היו מפשילים את הפסח לאחור כדרך הישמעאלים והיו צועדים ברחובות ירושלים עם הפסח בעורו על גביהם הייתה בכך תזכורת חדה ומוחשית למכירת יוסף שנמכר לאורחת ישמעאלים שכן שם כתוב "וישאו עינהם ויראו והנה אורחת ישמעאלים באה מגלעד" ואחר כך כתוב:"ויעברו אנשים מדיינים סוחרים וכו'…וימכרו את יוסף לישמעאלים". לכך עשו רמז לזה במה שנשאו הפסח הביתה כדרך ישמעאלים סוחרים, להזכיר את עניין מכירת יוסף שהיו שם ישמעאלים וסוחרים.ויזכרו דבעוון זה היה השעבוד. לכן לרב עיליש הווי קשיא קושייתנו. שכן למה מספרת הברייתא סדר נשיאתם הפסח?!לכך נתן טעם שהוא ":טייעות" דרך סוחרים ישמעאלים". לכן לזכור עוון מכירת יוסף עשו כן. להכיר מאיזה עניין צמח השיעבוד."
ניחא בזמן שבית המקדש היה קיים. התקיימה בערב פסח צעדה מרהיבה ברחובות ירושלים של המון אנשים צועדים "כדרך סוחרים ישמעאלים" עם הקרבן פסח על גביהם שהזכיר והציג לעם את הרקע לירידה למצרים. אבל איזה איזכור לזה אנו רואים בימנו? בזמנינו איזה רמז או תזכורת יש לנו לסיבה בגללה ירדו אבותינו למצרים? איפה יש לנו רמז בהגדה של פסח למכירת יוסף ולירידה למצרים?
רבנו מנוח בפירושו לרמב"ם הלכות חמץ ומצה ) פ"ח, ה"ב )רואה בכרפס שטובלים במי מלח לפני קריאת ההגדה ובשבירת המצו ת רמז ואיזכור למכירת יוסף.
"ואנו נוהגים בכרפס זכר לכתונת הפסים שעשה יעקב אבינו ליוסף אר בסיבתה נתגלגל הדבר וירדו אבותינו למצרים"… וכך גם רש"י בבראשית לז,ג מסביר כאת המונח כתונת פסים כך: פסים – לשון כלי מלת כמו "כרפס ותכלת" (אסתר א,ו).
אם כן בהתחלת הסדר יש לנו כבר רמז לסיבה של ירידת בני ישראל למצרים : הכרפס שמזכיר הכתונת פסים שקיבל יוסף מאביו שנראה על ידי אחיו כמעשה העדפה של אביהם ליוסף וגרם – לשנאה בן האחים!
וזה מביא אותנו לעוד נקודה למחשבה- מה היה קורה עם יוסף לא היה נמכר למצרים – וודאי העולם היה שונה ואולי מצרים הייתה נעלמת בשל הרעב הגדול ומבלתי יכולת אדם להציל את הכלכלה וכתוצאה מכך העבדות לא הייתה מתרחשת. מי יודע?
בחג הפסח, בעת השמחה הגדולה על הגאולה ועל הפיכתנו לעם, איננו רוצים להזכיר בפירוש את שנאת האחים שגרמה לירידה למצרים ומאוחר יותר לעשרת הרוגי מלכות. מאידך איננו יכולים להתעלם מכך לחלוטין ולכן לאורך ההגדה וסדר ליל פסח ישנם רמזים לעניין יציאת מצרים.
ביום חג גאולתנו איננו רוצים להתייחס במישרין לחסרונות וטעויות של עם ישראל אבל אי אפשר להתנער מהם ולכן הם נמצאים בהגדה ברמזים ועלינו לגלות ולפענח אותם כדי לדעת שאנו ובנינו לא נחזור אליהם.
בברכת חג פסח כשר ושמח
הרב אליעזר שמחה ווייס