פסח - טוב ורע

 

"והיה כי יאמרו אליכם בניכם מה העבודה הזאת לכם"? (שמות י"ב כ"ו).

במכילתא נאמר על כך: "בשורה רעה נתבשרו ישראל באותה שעה, שעתידה תורה שתשכח מישראל, וי"א בשורה טובה נתבשרו, שעתידים לראות בנים ובני בנים".

 

דברי המכילתא והקשרם לחג הפסח, הם עניין הדורש מחשבה. כיצד על מעשה דומה ישנם הרואים בו בשורה רעה ויש הרואים בו בשורה טובה, ומדוע עניין זה קשור  דווקא לליל הסדר?

 

ליל הסדר הוא לילה מיוחד אף אצל יהודים שאינם מקפידים על שמירת המסורת. ההתכנסות המשפחתית סביב השולחן, קריאת ההגדה, השירה ושיח הילדים הם פעולות חשובות לגיבוש התא המשפחתי. לא בכל יום עדים אנו להתכנסות שמחה מסוג זה.

אך בשמחה מסוג זה אנו עדים גם לעצבות. העובדה שלא בכל יום נפגשים בכינוס מעין זה מהווה גורם מעיב. הדבר דומה לאדם, שזכה להיות מלך ליום אחד, ובאותו יום חושב על המחר שלא יהיה יותר מלך, והדבר מביאו לידי צער.

 

אך בעצם כרגע אנו בהתכנסות חשובה ,ובזאת רואים אנו שמחה או בשורה טובה, וכך למעשה בכל דבר. אדם יכול לראות טוב ורע, תלוי כיצד מביט ומפרש.  המכילתא באה ללמדנו טוב ורע  והבחירה שלנו היא כיצד להביט על כל עניין ובאילו משקפיים.

 

ממעשה שלילי יכולים אנו ללמוד – לא לחזור על הטעות,  להבין עד כמה היה חמור המעשה ותוצאותיו, ולא לחזור ולבצע כמותו.

כתיבת תגובה