פרשת בלק - בלעם קורונה וקללה

בס"ד

בפרשתנו השבוע פרשת בלק מופיע אחד מהפסוקים הכי מפורסמים בשימוש אצל היהודים, פסוק שנאמר אצל בלעם כאשר הוא רצה לקלל את עמ"י ובסוף יצא מפיו ברכה, "מה טובו אוהליך יעקב משכנותיך ישראל". חז"ל מפרשים שמדובר על בתי הכנסת ובתי המדרש לכן כשאנחנו נכנסים לבית הכנסת בבוקר, הדבר הראשון שאנחנו אומרים זה הפסוק "מה טובו אוהליך יעקב משכנותיך יעקב", פסוק זה פותח לנו את היום ומשפיע על כל היום.
כבר שאלו את השאלה, האם חז"ל לא יכלו למצוא פסוק יותר מתאים לפתוח איתו את סדר היום והתפילות שלנו מאשר פסוק שנאמר ע"י בלעם, מדוע מתחילים את התפילה דווקא עם פסוק של שונא ישראל? חסר פסוקים של דוד המלך?
לכן, המהרש"ל, רבי שלמה לוריא, כתב לפני כ-400 שנה, שהוא לא מתחיל את התפילה עם הפסוק "מה טובו" אלא מדלג עליו ומתחיל את התפילה עם הפסוק "ואני תפילתי לך ה' עת רצון". ובכל זאת, התקבלה אמירת פסוק זה על כל עם ישראל.
ואולי ההסבר, שמסדרי התפילה רצו ללמד אותנו, מסר לכל יום ויום, וחשוב לנו להיות מודעים לו דווקא בתחילת היום, שמה שיקרה לנו ביום יהיה לטובה. שמכל דבר רע צריכים למצוא את הטוב, גם מהקללות של בלעם יצא טוב. אין רע בשלמות. בחסידות, יש את המושג שיש ניצוץ לכל קליפה, אדם לא צריך להסתכל על החושך אלא לראות את המעט בו אור.
אנחנו חושבים על כך בתקופה קשה זו של הקורונה, שבאמת אנו לא יכולים לומר הרבה את הפסוק הזה בבית הכנסת, לא להתפלל בבתי הכנסת, לא ללמוד בבתי מדרש, הישיבות נסגרו, בתי הכנסת נסגרו, ואיזה טוב אנו יכולים למצוא מנגיף הקורונה? אולי המסר של האחדות, שבזמן צרה זו מצאנו אחדות, חיזקנו את המשפחה, כל המשפחה ישבו יחד, למדנו שאפשר וחייבים להתפלל בכל מקום, למדנו שאפשר לפתוח ספר בכל מקום ולא צריך רק את מסגרת הישיבות, למדנו שלא צריך לעשות חתונות גרנדיוזיות, אולי למדנו קצת צניעות, אולי למדנו קצת אמונה בהשם, שאנחנו לא כל יכולים. אולי למדנו כמה חשוב שיתוף הפעולה והזוגיות, אולי חזרנו מעט לדרך המקורית "ולמדתם את בניכם"- שאנו צריכים ללמד את ילדינו תורה בגלל שבתי הספר סגורים.
כשאנחנו באים לבית כנסת ואומרים "מה טובו אוהליך יעקב משכנותיך ישראל" – אנחנו בעצם אומרים – מה שיקרה זה מהקדוש ברוך הוא ואנחנו נחפש את הטוב, אנחנו נחפש את חצי הכוס המלאה, גם אם אומרים מה טובו בגינות או במרפסות וכל מאן דעביד רחמנא לטוב עביד.
יבוא היום ונחזור לבתי הכנסת ובתי המדרש ונעריך את אמירת פסוק זה ואת הטוב שיש.

כתיבת תגובה