פרשת ואתחנן לחלום על הבלתי אפשרי לשבת נחמו

לחלום על הבלתי אפשרי לשבת נחמו

לחלום על הבלתי אפשרי

ללחום בקרבות אבודים

לשאת בגאון את הצער

להסתער כשהשאר נסוגים

להפוך את החושך לאור

לאהוב בתשוקה ובתום

לנסות בשארית כוחותיך

לגעת בכוכב במרום ……

 

ויתְעַבֵּר ה 'בִּי לְמַעַנְכֶם, וְלֹא שָׁמַע אֵלָי, וַיֹּאמֶר ה' אֵלַי, רַב-לָךְ אַל תּוֹסֶף דַּבֵּר אֵלַי עוֹד בַּדָּבָר הַזֶּה

משה רבינו מתפלל אל הקב"ה ומתחנן לזכות להיכנס לארץ ישראל, בשבילו , ההגעה לארץ ישראל וקיום המצוות המיוחדות לארץ , היא חלום חייו ותמצית שליחותו .

עד שלב מסוים שבו אומר לו הקב"ה "רב לך", תפסיק להתפלל, הקב"ה קוטע את חלומו של משה!

המילים  "רב לך" מצלצלים מוכרים, אכן  שמענו אותם  זה מכבר  בפרשת קורח כאשר קורח ועדתו התלוננו על משה רבינו, ענה להם משה רבינו  "רב לכם" בני לוי.

וַיְדַבֵּר אֶל-קֹרַח וְאֶל-כָּל-עֲדָתוֹ, לֵאמֹר, בֹּקֶר וְיֹדַע ה 'אֶת-אֲשֶׁר-לוֹ וְאֶת-הַקָּדוֹשׁ, וְהִקְרִיב אֵלָיו; וְאֵת אֲשֶׁר יִבְחַר-בּוֹ, יַקְרִיב אֵלָיו. זֹאת, עֲשׂוּ: קְחוּ-לָכֶם מַחְתּוֹת, קֹרַח וְכָל-עֲדָתוֹ. ז וּתְנוּ בָהֵן אֵשׁ וְשִׂימוּ עֲלֵיהֶן קְטֹרֶת לִפְנֵי ה ', מָחָר, וְהָיָה הָאִישׁ אֲשֶׁר-יִבְחַר ה', הוּא הַקָּדוֹשׁ; רַב-לָכֶם, בְּנֵי לֵוִי

לקורח ואנשיו  היה חלום, הם רצו להשיג רמות גבוהות יותר של קדושה ורוחניות, החלום היה אצילי, החטא של קורח היה רק בפעולות ,שנעשו בצורה לא נכונה של התרסה.

כשמשה אמר להם "רב לכם" הוא קטע  את החלום עצמו: "זה יותר מדי בשבילכם" .

אומר המדרש במדבר רבה (קרח פרשה י"ח): רב לכם בני לוי ,אמר הקדוש ברוך הוא למשה , את מחית בחוטרא ובמה דמחית את לקי (אתה הלקית אותם במקל, באותו מקל אתה תלקה) את (אתה) אמרת "רב לכם" למחר את שמע "רב לך".

משה קטע את חלומו של קורח,  באותה מידה ה' העניש אותו  שקטע את חלומו "

אותו דבר אמרו חז"ל בגמרא בסוטה יג, ב: ויאמר ה’ אלי רב לך א”ר לוי ב-רב בישר ב-רב בישרוהו ברב בישר, רב לכם, ברב בישרוהו, רב לך.

חז"ל מלמדים אותנו את הלקח הזה : אסור לנו לשים רסן על החלומות/השאיפות  של עצמנו או של אחרים אחרים, כי חלומות ושאיפות הם האבות של גילוי ושינוי .

נכון, לא כל החלומות יכולים להתגשם , אך לעולם לא לקטוע אותם,  לתת לחלום גם על (מה שנראה כ-) הבלתי אפשרי .

חלומות לפעמים מתנפצים, לכולנו זה קרה. אבל  אסור לנו להפסיק לחלום, אסור להפסיק לשאוף כי  "איפה שהחלומות שלך, הוא המקום שבו אתה נמצא" ובל נשכח, חלומות גם מתממשים.

לא רק הפרט חולם, גם לעם יש שאיפה, יש חלום קולקטיבי של עמנו ואנחנו חייבים לחלום אותו ולשאוף אליו בשביל שאכן יתגשם. כמו שהנביא הבטיח, ואנו מצהירים את זה בהפטרת הפרשה לאחר חורבן תשעה באב: נחמו נחמו עמי!

שבת שלו' הרב אליעזר שמחה ווייס

כתיבת תגובה