"ויקהל משה את כל עדת בני ישראל ויאמר אליהם… קחו מאתכם תרומה לה' "
בכל התורה לא מצאנו פרשה המתחילה בקיבוץ בני ישראל אלא בפרשתנו. בשעה שבא משה לצוות את בני ישראל על הקמת משכן ה', מכנס את כל עדת בני ישראל, מאחד את כולם למען בניית בית ה'.
מאז ומעולם הפירוד והמחלוקת ערערו את יסודות העם היהודי, ובעוון הפירוד ושנאת חינם חרב בית מקדשנו. לכן, כאשר משה רוצה להקים את המשכן, הוא אוסף ומאחד את כולם, כי קיומו תלוי באחדות העם.
הגאון רבי יעקב קמינצקי זצ"ל כותב בספרו "אמת ליעקב": "בשעה המרוממת והנשגבה של מעמד הר סיני, הגיעו עם ישראל למצב של אחדות מלאה ביניהם, כמו שנאמר "ויחן שם ישראל נגד ההר" – כאיש אחד בלב אחד. אלא שחטא
העגל בא והפריד ביניהם לדבר עבירה. וכמובא בירושלמי (סנהדרין פ"י ה"ב) שלכל שבט ושבט היה עגל מיוחד בשבילו, מפאת שלא היו מסוגלים להסכים על אליל אחד לכולם. לפיכך, כאשר בא משה לדבר עם בני ישראל על הקמת המשכן עושה את זה מתוך ניסיון לאחד שוב את כל העם למען מטרה קדושה ונשגבה זו. הוא שנאמר: "ויקהל משה את כל עדת בני ישראל" – שיהיו כולם כאיש אחד בלב אחד".
גם אצל המן הרשע, בשעה שבא לפני אחשוורוש לשכנעו להרוג את כל היהודים מנער ועד זקן טף ונשים ביום אחד, אמר למלך: "ישנו עם אחד מפוזר ומפורד בין העמים" – ורצונו להדגיש כי עם ישראל מפולג לעדות וקהילות ויש שנאה ביניהם
ולכן קל יהיה להשמידם. אך עם ישראל התאחד כולם לתפילה וצעקה לפני הקב"ה כמו שכתוב "לך כנוס את כל היהודים מנער ועד זקן טף ונשים ביום אחד". אחדות זו הביאה את הנס "ונהפוך הוא אשר ישלטו היהודים המה בשונאיהם".
וכהמשך לאחדות זו נצטווינו על ידי מרדכי היהודי בכל דור ודור להרבות במשלוח מנות ומתנות לאביונים כדי להראות על אחדותנו ואהבתנו לזולת.
הבה נתחזק באהבת חינם ואחדות בעם ישראל, ובכך נזכה אף בימינו לשלטון היהודים בשונאיהם, והקב"ה יאמר לצרותינו די, ויבוא השלום והשקט על יושבי ארצנו הקדושה.
שבת שלום וחודש טוב בבריאות איתנה!!