פרשת וישב.מה תבקש?
פרשת וישב.
"וימצאהו איש והנה תועה בשדה. וישאלהו האיש לאמר: מה תבקש?"(לז, טז)
בפרשה זו, יעקב שולח את יוסף לבדוק מה שלום אחיו הרועים את צאנם בשכם, ולחזור אליו לדווח על שלומם. משימה זו לא רק ששינתה את חייו של יוסף ואחיו, אלא שינתה גם את ההיסטוריה של העם היהודי כולו.
לפי פשט הפסוקים, יוסף יוצא מאביו ומחפש את אחיו על מנת למלא את משימתו, אך מוצא עצמו תועה בשדה והוא אינו יודע היכן אחיו. הוא פוגש אז באיש ששואל אותו מה הוא מחפש, ויוסף עונה לו שמחפש את אחיו. האיש מכוון אותו אל אחיו, יוסף פוגש אותם, והיתר היסטוריה.
רבי מנחם מנדל מקוצק הסביר פסוקים אלה בדרך דרש. כאשר יוסף תועה, כתוב ש"ימצאהו איש". לפי מדרש תנחומא, "אין איש האמור כאן, אלא גבריאל". זאת מכיוון שבספר דניאל מכונה המלאך גבריאל "האיש גבריאל" (ט, כא). בהמשך כתוב כי "הוא משוטט בשדה". אין זו אלא מטאפורה למהלך חייו של אדם עלי אדמות. לעתים כל מה שעושים בני האדם בחייהם זה לנדוד ולחפש, הם תועים בדרכם ואינם יודעים לאיזה כיוון עליהם ללכת. לבסוף, פוגש יוסף באיש ו"ישאלהו האיש לאמר: מה תבקש?". בפסוק זה, נראה לכאורה כי המילה "לאמור" מיותרת. משמעות מילה זו היא "לומר מעל לאחרים" והיא אינה משמשת בדרך כלל בדיאלוג ישיר בין שני אנשים. בנוסף, ניתן לקרוא את הפסוק גם באופן הבא: "וישאלהו האיש: מה תבקש?". אם כך, מה מטרת הופעת המילה כאן? מה היא באה לספר לנו? אמר על כך הרבי מקוצק שיוסף עתה עומד על פרשת דרכים שתוביל אותו למסע אליו הוא יצא בפרשיות הבאות. במסע זה יחווה יוסף דברים שלכאורה אינם אמורים לקרות. הוא יואשם ברצח על ידי אחיו, ייזרק לבור, יימכר לחבורת סוחרים, יהפוך לעבד במצרים, ייהפך לעבד מועדף אך אז יואשם בפיתוי אשת אדונו וישלח לכלא לזמן ממושך. רק בסוף כל זאת יצא מהכלא ויהפוך למשנה למלך מצרים. סיפורו של יוסף הוא כמו רכבת הרים העולה ויורדת, אך ידועה שסופה של כל רכבת הרים היא בעמק ולא בהר. איך יכול אדם להתמודד על כל הניסיונות הללו? עם כל הטראומה? כיצד לא התייאש יוסף ונותר איתן ביהדותו? איך היה מסוגל לעמוד בפיתוייה של אשת פוטיפר? מה סוד כוחו?
מסביר הרבי מקוצק כי המלאך גבריאל אמר ליוסף: "אתן לך את המפתח הסודי לשרוד, והוא תמיד ישמור את דעתך בדבר אחד. המפתח הוא: מה תבקש?" זכור תמיד, והזכר לעצמך, מה מטרתך ולאן אתה שואף? אדם ממוקד מטרה הוא אדם המסוגל להתמודד עם הקשיים שמזמנים זו החיים. הוא יודע שיש לו משימה אותה עליו לבצע, ולא ייתן לאדם להניע אותו ממנה. כאשר יש בו צלילות וידיעה ברורה של "מה יבקש?" אזי יכול הוא לעמוד בכל המבחנים. גם העליות, גם המורדות. הוא יישאר נאמן לעקרונותיו כי יודע הוא מה מטרתו. זהו פירוש המילה "לאמר". משמעותה היא לא לומר לאדם אחר, אלא לומר לעצמך! עליך לחזור על הדברים שוב ושוב, בכל עת שתמצא עצמך מתמודד עם ניסיון, עם אתגר. שאל עצמך מה אתה מבקש, מהי מטרתך. זה ימנע ממך לוותר, זה ימנע ממך להתייאש, זה ישמור אותך כנה לעצמך ומי שאתה רוצה להיות. נאמנות למטרה והתמקדות בה תביא לכך שלא משנה מה קורה לאדם בחייו, דבר לא יפגום בו.
יסוף היה צדיק גדול, שלמרות כל מה שארע לו, הוא נותר ממוקד ולא נפגם. כך היה גם בעליות וגם במורדות. בדרך כלל כשאנשים פוגשים בצרות ובסבל בחייהם, הם שואלים את עצמם: "למה הדבר קורה לי?" ומתפתים להשליך מעצמם את הדת ואת האמונה, שכן "למה אני צריך את זה בכלל?". ומצד שני, כשהם פוגשים בהצלחה ובטוב, אנשים נוטים לשכוח מה מקור טוב זה. "יוסף" אמר לו המלאך, "אומר לך שתי מילים אותן עליך לזכור: מה תבקש". שמור את מה שאתה מחפש לנגד עיניך גם בטוב וגם ברע. אם אתה דבר במטרה, דבר לא ישחית אותך".
פעמים רבות כשאנו פוגשים באנשים מוצלחים מאוד, אנו שואלים את עצמנו מה גרם להצלחתם? למה הם מוצלחים ואילו אנשים אחרים לא? אנו נוטים לומר כי המפתח להצלחה הוא שכל, כשרון, מזל, או שילוב כלשהו של מרכיבים אלו. אך יש בדברים אלו של הרבי מקוצק כדי ללמד אותנו דבר אחר, המורם מדברים אלו: המרכיב העיקרי להצלחה בחיים הוא להתמקד. אם אדם הוא בעל מטרה, ושומר מטרה זו לנגד עיניו על מנת להזכיר לעצמו תמיד, לא יאבד אותה. הוא לא יתקלקל בדרך, לא ייפגם, והוא יגיע למטרתו.