פרשת נשא - החוליה החלשה בשרשרת

"עקרון החוליה החלשה בשרשרת אומר שכוחה של השרשרת נמדד על פי חוזקה של החוליה החלשה"

 וַיְדַבֵּר ה' אֶל מֹשֶׁה לֵּאמֹר.

 דַּבֵּר אֶל אַהֲרֹן וְאֶל בָּנָיו לֵאמֹר כֹּה תְבָרְכוּ אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אָמוֹר לָהֶם.                  יְבָרֶכְךָ ה' וְיִשְׁמְרֶךָ.           יָאֵר ה' פָּנָיו אֵלֶיךָ וִיחֻנֶּךָּ.                  יִשָּׂא ה' פָּנָיו אֵלֶיךָ וְיָשֵׂם לְךָ שָׁלוֹם.                  וְשָׂמוּ אֶת שְׁמִי עַל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וַאֲנִי אֲבָרֲכֵם. 

(במדבר ו, כב-כז)

 "וישם לך שלום" בכניסתך שלום, וביציאתך שלום עם כל אדם.

רבי חנינא סגן הכהנים אומר: "וישם לך שלום" בביתך.( ספרי  על במדבר ו כו)

רבי נתן אומר: זה שלום מלכות בית דוד, שנאמר (ישעיהו ט): "למרבה המשרה ולשלום אין קץ"."

בפרשת נשא מופיעות פעמים רבות המילים: "ולמשפחותיכם ולבית אבותם", פרשה זו שמדברת על משפחה ובית אבות, מזכירה גם את הנושא של אישה סוטה שמעשיה הורסים את המשפחה.

ישנה אימרה שכוחה של השרשרת נמדד עפ"י חוזקה של החוליה החלשה. באותה מידה החוזק של המשפחה: של בית האב או של עם ישראל נמדד לפי החוזק של החוליות שיחדיו מייצרות עם, וחוליה זו היא המשפחה. אם החוליה של המשפחה חלשה אזי כל המשפחה חלשה ודבר זה משפיע על כל עם ישראל, לכן אישה סוטה יכולה במעשיה להרוס את המשפחה ובנוסף גם את המשפחה הלאומית.

בפרשה מופיע ברכת כוהנים: "וישם לך שלום" אך על איזה שלום מדובר, לפי דעה אחת (רבי חנינא סגן הכהנים) מדובר על שלום בבית ולפי דעה אחרת(רבי נתן) מדובר על שלום של מלכות בית דוד, זאת אומרת שלום פוליטי.  כביכול שניהם זהים משום שאם אין שלום במשפחה, בבית, לא יהיה שלום בעם ולא יהיה שלום פוליטי.

כשהכהן מברך "וישם לך שלום" הוא מכוון על שני סוגי שלום: שלום בבית ובחוץ כי שניהם תלויים זה בזה, וזהו הקשר בין סוטה לברכת כוהנים בפרשתנו.  

בפרשת בחוקותי כתוב "ונתתי שלום בארץ"

בפרושו לפרשת בחוקתי כותב אבן עזרא (1089 – 1164): "ונתתי שלום בארץ – ביניכם". בדומה, כותב הרמב"ן (1194 – 1270): "ונתתי שלום בארץ – שיהיה שלום ביניכם ולא תלחמו איש באחיו".

אף שם הפרשנות הפשטנית הינה שמדובר על שלום פוליטי בין השכנים  וגם על-פי פשוטו של מקרא, נראה שההבטחה היא לשלום פשוטו כמשמעו, ועל-כן ממשיך הכתוב: "וְחֶרֶב לֹא תַעֲבֹר בְּאַרְצְכֶם".

 אך האבן העזרא והרמב"ן מפרשים שהמשמעות היא שלום בין עם ישראל, ואין סתירה בן הפירוש הפשטני שמדובר על שלום פוליטי בין השכנים ובין משום שאחד תלוי בשני.שלום עם אויבים מבחוץ תלוי על החוסן ואחווה על  שלום בן אחינו בני ישראל

 

כתיבת תגובה