יעקב פוגש את פרעה ומתפתחת שיחה מעניינת:

"ויאמר פרעה אל יעקב כמה ימי שני חייך ויאמר יעקב אל פרעה ימי שני מגורי שלשים ומאת שנה מעט ורעים היו ימי שני חיי ולא השיגו את ימי שני חיי אבתי בימי מגוריהם."

 

מה טיבה של השיחה הזו? למה יעקב מבדיל בתשובה  בין "ימי שני מגורי "  ו- "ימי שני חיי" המלבי"ם מצביע (בספרו  בארצות הקודש ) שלפרעה ויעקב היו שתי השקפות עולם שונות ביחס למשמעות החיים מה זה אומר לחיות. פרעה הגדיר את החיים במובן הפיזי בלבד, הוא רצה לדעת בן כמה יעקב. יעקב, לעומת זאת, הגדיר את החיים לפי היכולת לשרת את ה' להתעלות בחכמה וברוחניות  ללא הסחת דעת. הוא אולי חי עד עכשיו 130 שנה, אבל במהלך הרבה מאותן שנים הוא היה עסוק במשבר וטרגדיה  שהטריד את מנוחתו . ואכן, כשחשב שיוסף מת, אומרת התורה "וימאן להתנחם", מצוקתו של יוסף עמדה בראשו במשך   עשרים ושתים השנים האחרונות, וזה מה שפגע ביכולתו להתמקד  בהתקדמותו בחכמה ביראה ובעבודת ה'.

החיים נמדדים לא במספר השנים שחיים אלא בתוכן של אותן השנים, אנחנו מתפללים כתבינו בספר החיים, החיים הם כמו ספר, הספר אינו נמדד בעוביו או באורכו אלה  בערכו, בתוכן שנמצא באותו הספר. יש ספרים עבים בעלי כרכים רבים כגון ספרי טלפונים שנזרקים מידי שנה  התנ"ך לעומת זה הינו ספר דק, עם ערך נצחי   ולכן, גם ״הנער בן מאה שנה ימות״, ייתכן  שגם נער שימות יאמרו שמת בן מאה שנה, וכך ספדו לר׳ בון (מדרש שהש״ר ״דודי לכרמו״) כי יגע ומצא לכ״ח שנה מה שצריך למצוא למאה שנים!

יעקב לא הרגיש שהשנים שבהן התמודד עם משבר וטרגדיה היו פרודוקטיביות כפי שיכלו להיות, בוודאי כשהשווה את השנים הללו לחייו של יצחק. האי יכולת שלו להתנחם  הסיחה את דעתו מהאפשרות לחיות חיים  מלאים, חיים של תורה ויראה ולכן בתשובתו לפרעה הוא מבדיל בין "שני מגורי " ובין "ימי שני חיי", בין לחיות או רק להתקיים.

 כל הסחות דעת תופסות מקום במוחנו ומונע אותנו  מאיתנו מלהתעלות בחיים    עלינו לעזור לעצמנו על ידי הימנעות  מכל הסחות דעת אם נוכל להצליח ללמוד להתמקד בזמנים קשים, נוכל להכין את עצמנו להגיע לגבהים רמים יותר בזמנים רגועים יותר.

 הפסוק במשלי כותב :״כִּי אוֹרֶךְ יָמִים וּשְׁנוֹת חַיִּים וְשָׁלוֹם יוֹסִיפוּ לָךְ״, והגמרא שואלת  וְכִי יֵשׁ שָׁנִים שֶׁל חַיִּים וְיֵשׁ שָׁנִים שֶׁאֵינָן שֶׁלב חַיִּים?

בהחלט יש שנים שאינן של חיים שנים  שעוברים בלי פרודוקטיביות לרוב משום הסחת דעתנו או התעסקות בעיסוקים קלילים שאינם מובילים לשום מקום . יעקב אבינו ליד אותנו שיש הבדל  בין "ימי שני מגורי "  ו- "ימי שני חיי"!

*הרב אליעזר שמחה ווייס*

*חבר מועצת הרבנות הראשית לישראל*

 

כתיבת תגובה