שו"ת 175 האם מותר לחלק הזמנות במהלך העומר לחתונה שתיערך לאחר ל"ג בעומר.

תשובה. מותר לחלק הזמנות במהלך העומר לחתונה.שלום כבוד הרב,

כתוב בתורה שצריך לכבד את ההורים ומצווה זו חשובה מאוד.

אך יש לי שאלה מאוד חשובה:

א. בקשר לאבא:

מאז שאמי הרתה, אבי ואמי נפרדו זה מזו, ולא התמזל מזלי להכיר אותו. הוא אף פעם לא חיפש עמי קשר. גם אמי אף פעם לא הרשתה לי לחפש אותו. אך לפני כמה שבועות, מצאתי את מספר הטלפון שלו באינטרנט, יצרתי עמו קשר, אך הוא עשה את עצמו כלא ידע על קיומי כלל ולא הפגין רצונו לדבר עמי.

שאלה: איך אני אמורה לכבד אבא כזה?

ב. בקשר לאמא:

כל החיים שלי אני מאוד כיבדתי אותה, עשיתי כל דבר לטובתה גם אם בעקיפין זה היה מזיק לי.קיבלה את כל המשכורות שלי ישירות אליה, קיבלה את כל העזרה שלי בכל דבר וכו' אך עם השנים(כשנהיתי בעצמי "אמא") הבנתי שהיא פשוט כל החיים ניצלה אותי לטובתה.  ההבנה הזאת החלה להיכנס למוחי ברגע שהיא עזבה אותי ברגעים הכי קשים בחיים, זלזלה  במעשיי,זלזלה בזה שאני חוזרת בתשובה, תמיד הייתה מזלזלת בזה שרציתי להתלבש צנוע, (במכתב יש פרטים שמתוך צניעות לא ראוי לפרסום….אש"ו) כאשר הייתי במצב מאוד  קשה במקום לעזור החלה פשוט להציק לי, לבעלי, לילדיי. פוגעת בשלום בית ישירות. עד היום עושה כל דבר שאפילו אם חורגת לא הייתה עושה זאת.ועוד המון המון דברים.

שאלה: איך אני יכולה להמשיך לכבד אמא כזאת  שרק פוגעת בי , בבעלי, בילדיי, ביהדות?

אני חושבת שכוונת התורה הייתה להורים שמובילים את הילדים בדרך התורה, או לפחות נותנים להם מוסר השכל, דרך ארץ, צניעות וכו',   ולא להורים כפי שפרטתי לעיל,האם זה נכון?

תשובה

את שואלת איך אפשר לכבד אבא ואמא  כאשר האבא מתנער ממך והאימא פוגעת במה שיקר לך?

התשובה שלי היא שאת לא צריכה להיות חברה שלהם או אפילו לנסות להיות בקשר איתם ! אמנם יש מצווה של  כיבוד אב ואם אבל ההלכה מגדירה באופן ברורה מהם גדרי החיוב ועד כמה צריך לכבד הורים.לאו דווקא מה שאנחנו מחשיבים כחלק ממצוות כיבוד אב ואם  היא אכן כך

 הלכות כיבוד הורים ומוראם מובאות כחלק מההלכות בשולחן ערוך בנושא: איזהו כבוד, ואיזה מורא, ודיניהם (בחלק יורה דעה סימן רם´)  והן הלכות לכל דבר, כמו הלכות תפילה, שבת ובשר בחלב., לדוגמא (לקט מהסימן הנ"ל):
"איזהו מורא? לא יעמוד במקומו המיוחד…ולא ישב במקומו המיוחד…לא יסתור את דבריו…לא יקראנו בשמו…"

"איזהו כבוד? מאכילהו ומשקהו, מלביש ומכסה…ויתננו לו בסבר פנים יפות…"


"עד היכן מוראם? היה הבן יושב בראש הקהל ובאו אביו ואמו וקרעו בגדיו והכוהו וירקו בפניו…לא יכלים אותם אלא ישתוק ויירא מן מלך מלכי המלכים שכך ציווהו."

"עד היכן כבוד אב ואם? אפילו נטלו כיס זהובים שלו והשליכוהו בפניו לים לא יכלימם ולא יצער בפניהם ולא יכעוס כנגדם אלא יקבל גזירת הכתוב וישתוק."

הדרישה לכבוד ומורא גבוה ביותר בסעיף יח כתוב :

ממזר חייב בכבוד אביו ובמוראו. אפילו היה אביו רשע ובעל עבירות, מכבדו ומתירא ממנו. הגה: וי"א דאינו מחייב לכבד אביו רשע, אא"כ עשה תשובה

לפי המחבר של השולחן ערוך ממזר (שבודאי נפגע קשות מהוריו )חייב בכבוד ובמורא!

אבל, יש גם גבולות בחיוב המצווה:
"זה שמאכילהו ומשקהו – משל אב ואם…" (ולא משל הבן)
"
תלמוד תורה גדול מכבוד אב ואם."
"
אמר לו אביו לעבור על דברי תורה, בין מצוַת עשה בין מצוַת לא תעשה, ואפילו מצווה של דבריהם – לא ישמע לו."
"
אם האב מוחה בבן לישא איזו אישה שיחפוץ בה הבן אין צריך לשמוע אל האב."

 

אלו מספר דוגמאות שמהן אפשר לקבל תמונה כללית על גדרי המצווה.

אבל אין בשום מקום חיוב לאהוב את ההורים!, ההלכה מחייבת כבוד – אולי אפילו כבוד חיצוני, כי יתכן שבצדק מרגישים בז להורים על התנהגותם ואין הערכה כלפיהם, ואף על פי כן – עדיין חייבים  לכבדם ולירא מהם- כפי שההלכה מגדירה!
אכן יש מצוות שבהן אנו מצווים לשלוט על הרגש ולכוונו ע"פ ציווי התורה – אהבת הרע והגר, איסור שנאה וכד´, אך כלפי הורים לא הוגדרה אהבה אלא כבוד ומורא -לא כתוב שילדים חייבים להעריך ולאהוב את הוריהם.

גם כאשר לא אוהבים את הוריהם  חייבים לכבדם כלפי חוץ, בסבר פנים יפות לפי הגדרות של ההלכה , גם כאשר בפנימיות  – לא מעריכים אותם ואת התנהגותם.

במצב הלא טבעי  שלך (כשההורה מתנהגת בדרך נלוזה), יש בהחלט מקום ל"יחס כפול" – של דחיה פנימית וכבוד חיצוני, שלא לביישם ולצערם וכו´, כפי שההלכה מגדירה  לגבי חייב בכיבוד הוריו ובמוראם, צריך להתעניין לגבי כל פעולה אם אמנם צריכים לעשות אותה ואם היא כלולה במצוות כיבוד ומורא עפ"י ההלכה.

את יכולה להתקשר לרב אם יש לך שאלות נוספות או להסתכל בשולחן ערוך יש קיצורים בלשון צחה.