שו"ת שאלה :247מה היא ההגדרה של עני ומה של אביון ולמי ראוי לתת מתנות לאביונים?
שו"ת שאלה :247מה היא ההגדרה של עני ומה של אביון ולמי ראוי לתת מתנות לאביונים?
תשובה:
- הרמב"ם כתב במשנה תורה (הלכות מגילה ב, ט"ז) "חייב אדם ליתן בפורים לפחות שתי מתנות לשני עניים"
- בנוגע לחשיבות נתינת במתנות לאביונים לעומת שאר מצוות החג, הרמב"ם כתב דברים נחרצים ביותר:" מוטב לאדם להרבות במתנות אביונים, מלהרבות בסעודתו ובשלוח לרעיו; שאין שם שמחה גדולה ומפוארה, אלא לשמח לב עניים ויתומים ואלמנות וגרים, שהמשמח לב האמֵללים האלו מידמה בשכינה, שנאמר "כִּי כֹה אָמַר רָם וְנִשָּׂא, שֹׁכֵן עַד וְקָדוֹשׁ שְׁמוֹ–מָרוֹם וְקָדוֹשׁ, אֶשְׁכּוֹן; וְאֶת-דַּכָּא, וּשְׁפַל-רוּחַ, לְהַחֲיוֹת רוּחַ שְׁפָלִים, וּלְהַחֲיוֹת לֵב נִדְכָּאִים" (ישעיהו נ"ז,ט"ו ) .( הלכות מגילה ב, י"ז)
- אביון הוא עני מרוד, שמרוב עניותו אינו מתבייש לבקש (עפ"י ב"מ קיא ע"ב).עני מוגדר כמי "שמתבייש לבקש ואתה מקדים ונותן לו "."אביון" אין לו בושת לבקש, והעני יש לו בושת
- המצווה הוגדרה כ"מתנות לאביונים" להשמיענו שאפילו באביון, שהוא בעצמו מבקש, יוצאים ידי חובה, וכל שכן בעני "שמתבייש לבקש ואתה מקדים ונותן לו שיש מצווה יותר"..( ערוך השולחן סימן תרצ"ד ג) …..והא דכתיב "ומתנות לאביונים" – רבותא קאמר: לא מיבעיא עני שיש לו בושה, ובשכר שכיר הוא קודם, אלא אפילו לאביון – יצאת ידי חובתך, ואף על פי שהוא בעצמו מבקש ממך, וכל שכן לעני שמתבייש לבקש, ואתה מקדים ונותן לו – שיש מצוה יותר(ערוך השולחן סימן תרצד סעיף ג,)….
- כל מי שאין לו הכנסה קבועה היכולה לספק את הנדרש לצרכים ההכרחיים לפרנסת ביתו, ואין לו נכסים שיכול למכרם ולהתפרנס מהם יחשב לעני.וגם מי שנפלו עליו הוצאות חריגות, כגון הוצאות רפואיות וכדו', אף שיש לו הכנסה קבועה המספקת לו להוצאות הרגילות – אם אין לו מספיק לצורך ההוצאה החריגה, נחשב גם כן ל"עני".
[בהלכות צדקה (יו"ד סימן רנ"ג) מגדיר השו"ע עני כמי שאין לו סכום של 200 זוז שהוא הסכום המינימאלי הנדרש לפרנסה לשנה. סכום זה משתנה בהתאם למקום ולזמן,]
- הלכה מיוחדת נאמרה בפורים: "אין מדקדקים במעות פורים, אלא כל מי שפושט ידו לטול נותנים לו" (שו"ע תרצ"ד ג).