שאלה – האם נכון שאישה בהריון תבקר בבית העלמין?

תשובה – יש מנהג שאישה בהריון לא מבקרת בבית העלמין. יש מנהג שנשים, באופן כללי, לא מבקרות בבית העלמין. אבל האם יש מניעה הלכתית לאישה בהריון זו שאלה שנשאלת הרבה פעמים.

השאלה נשאלה בעבר במיוחד לגבי אשתו של כהן. האם יש עליה מגבלה להיכנס לבית העלמין כיון שיתכן שהעובר הוא בן והוא יהיה כהן? נכתב שמכיוון שיש ספק ספיקא לגבי מין העובר וקיומו אזי לא צריכה להיות מניעה.

אבל זה לא עונה על השאלה באופן כללי לאישה בהריון. אחת הסיבות שניתנו לכך שאישה בהריון לא תיכנס לבית העלמין קשורה באמונה שלנו בבנין בית המקדש, בבא"א.

בבית המקדש יהיו תפקידים שיצטרכו להיעשות על ידי אנשים שכל גידולם בטהרה כמו, למשל, התעסקות עם פרה אדומה, לכן חשוב לנו לגדל ילדים בטהרה כדי שהעובר הזה יוכל, בבוא העת, לעשות עבודות אלו (שלא מיוחדות לכוהנים).

סיבה זו מוזכרת בתשובה בספר 'מנחת יצחק' (או"ח 10:42,2). בנוסף יכולות להיות סיבות רבות אחרות ובהחלט יש מנהג כזה שאישה לא נכנסת לבית העלמין ויש מנהג שאישה בהריון לא נכנסת לבית העלמין וכל אחד ישמור על המנהגים שלו או שלה.

מעניין מאוד דברי הגר"א שגם חשב שאין לאישה לעלות כלל לקברים.

דברי הגר”א הם במכתבו לאמו ששלח כשהיה בדרכו לארץ ישראל [אלא שלא עלתה בידו] וזה לשונו שם: “ותשמור שלא תלך לבית הקברות כלל וכלל [ולנוסח אחר הוסיף: ששם מתדבקים הקליפות מאד וכל שכן בנשים], וכל הצרות והעוונות באים מזה”.

יש הטוענים שעל אישה בהריון לא לבקר בבית העלמין בגלל עניין של עין הרע וכן שמהות האישה קשור עם פוריות, הולדה והמשך החיים שהוא עניין הפוך לבית העלמין.

בכל מקרה – אם אישה כן מבקרת בבית העלמין כדאי לה לא להתקרב בד' אמות של הקברים.

(בעניינים אלו עיינו בשולחן ערוך או"ח הלכות קריאת שמע סימן פ"ח ומפרשים שם)

לפרשת צו​- לא כבוד התורה להוציא אשפה מן הבית ?