שו"ת 173 – האם צריכים לעשות ברכת 'מי שברך' לגברים לחוד לנשים לחוד או שאפשר לעשות לכולם ביחד?

תשובה – בעבר לא היה נפוץ נוסח נפרד, רק בזמן האחרון יש הרבה סידורים שמדפיסים נוסח מיוחד לגברים עם האזכור 'לרמ"ח אבריו ושס"ה גידיו' ואילו הלשון בתפילה לנשים היא 'לכל אביריה וגידיה'. הסיבה לשינוי הוא שעל-פי חז"ל, יתכן שהמספר שס"ה גידים לא מדויק מבחינה אנטומית לגבי נשים.

הנושא כבר עלה בעבר. רבי שלמה קרוגר התייחס לשאלה זו בספרו "האלף לך שלמה". (נלב"ע בתמוז תרכ"ט).

גם בספרי שאלות ותשובות אחרים אנו מוצאים התייחסות לנושא. יש מי שאומרים שמכיוון שהתפילה מתחילה במילים 'מי שברך אבותינו אברהם, יצחק ויעקב', ולהם יש רמ"ח אברים ושס"ה גידים הרי שהמשך התפילה חל על רמ"ח אברים ושס"ה גידים, כי המתברך/המתברכת מתברכים מכוח האבות. (המקורות בעניין מספר האברים נמצאים למטה).

לסיכום – אפשר לעשות ברכה אחת לחולים ולכלול בה גם את הגברים וגם את הנשים ביחד. כמו-כן, במידה שיש זמן, אפשר להקדיש ברכה מיוחדת לגברים וברכה מיוחדת לנשים.

מקורות:

ראשית נביא את המקור התלמודי: "דרש רבי שמלאי: שש מאות ושלש עשרה מצות נאמרו לו למשה, שלש מאות וששים וחמש 'לאוין' כמנין ימות החמה, ומאתים וארבעים ושמונה 'עשה' כנגד איבריו של אדם" (מכות כ"ג, ע"ב).

שים לב שמניין מצוות ה'לא תעשה' (365) הוא כנגד מניין ימי שנת השמש ולא כנגד מניין גידים. המסורת של מניין הגידים (365) לא נמצא בתלמוד, אלא נכתבה בתרגום יונתן: "וּבְרָא ה' יַת אָדָם בִּדְיוּקְנֵיהּ בְּצַלְמָא ה' בְּרָא יָתֵיהּ בְּמָאתָן וְאַרְבְּעִין וּתְמַנֵי אֵיבָרִין בִּתְלַת מְאָה וְשִׁיתִּין וְחַמְשָׁא גִידִין" (תרגום יונתן, בראשית, א; 27).

[תרגום לתרגום: אלוהים ברא את האדם, בדיוקנו ובצלמו ברא אותו אלוהים: ב- 248 איברים וב– 365 גידים].

הזיקה בין מניין הגידים למניין מצוות 'לא תעשה' נעשתה בתקופה מאוחרת לתלמוד, כמו הזוהר שכתב: "בגלל שיש באדם 248 איברים לקבל 248 מצוות "עשה" ויש בו 365 גידים לקבל 365 מצוות 'לא תעשה'". (זוהר כרך א [בראשית] פרשת וישלח, דף ק"ע, ע"ב).

והא דאמרינן דיש רמ״ח אברים באדם, זהו בזכר, אבל בנקבה – יש רנ״ב אברים. וכמו״ש בבכורות (מ״ה, ע״א).