שו"ת 210 טלפון נייד כשעון מעורר בשבת
שאלה: אם משתמשים בפלאפון בחול כטלפון ובשבת אך ורק לשעון מעורר כדי לקום
לתפילה בזמן האם מותר לטלטל את הפלאפון או שהו מוקצה
הטלפון הנייד דינו ככל כלי שמלאכתו לאיסור, שהרי השימוש בו הוא בעיקר
לשיחות, והכלל הוא, שכלי שמלאכתו לאיסור ולהיתר הולכים אחר רוב שימושו (פמ"ג, מ"ב שח, י).
ולכן אע"פ שיש בטלפון נייד שעון, כיוון שרוב שימושו כטלפון, הרי הוא כלי שמלאכתו לאיסור, שאסור לטלטלו לצורך עצמו, אבל מותר לטלטל אותו לצורך גופו, כדי לראות את השעה, אבל אין לקחתו לשם כך בכיס.
וכן מותר לטלטלו לצורך מקומו, כגון שהיה צריך את מקום הטלפון, או שהשעון המעורר שבו החל לצלצל, והוא רוצה להרחיקו כדי שהצלצול לא יטריד את מנוחתו. (אגב,יש טוענים שהטלפון הנייד הוא מוקצה מחמת חסרון כיס ואין לטלטלו גם לצורך גופו ומקומו).
וכל זאת מעיקר הדין, אבל אינני סבור שראוי להשתמש בטלפון נייד כשעון מעורר בשבת בעיקר בשל 'חשד הרואים' או 'שמא ישכח ויכבה'. ואמנם בשו"ע נפסק להתיר 'שעון קוקיה' או מטוטלת המקשקש לפרקים ידועים, אך שם נאמר כי "הכול יודעים שעורכים אותו מאתמול". חושבני שביחס למכשיר סלולארי – עדיין "אין הכול יודעים" ובפרט בצליל של מנגינה, וטרם נתקבע מנהג להתיר, ולכן כל החששות קיימים.