שו"ת 241האם אישה כולה להוציא גברים בהבדלה?
שאלה:
האם אישה כולה להוציא גברים בהבדלה?
תשובה:
כדי לענות על שאלתיך ברצוני להציע עוד שתי שאלות :האם אישה עושה הבדלה לעצמה ואם נשים מבדילות האם הן מברכות את ברכת בורא מאורי האש.?
ובכן יש מחלוקת הלכתית האם נשים חייבות בהבדלה או לא, בסיס השאלה היא האם מצוות ההבדלה היא מהתורה או מדברי חכמים, ואם היא תקנת חכמים נחלקו האם חכמים תקנוה כמצווה השייכת לדיני השבת או שהבדלה היא מצוה הנעשית בזמן שהוא כבר חול ע"כ אינה תלויה בעניני שבת, והרי היא ככל שאר
"מצוות עשה שהזמן גרמא"(פי' מצות עשה התלויה בזמן) ונשים אינן מחויבות בה
הרמ"א (אורח חיים סימן רצו ח) בשולחן ערוך פסק ש"על כן לא יבדילו (הנשים) לעצמן ( כשיטה שהבדלה היא מצוות עשה שהזמן גרמא) ולכן רק ישמעו הבדלה מן האנשים" – כלומר שיש חשש שהן בכלל לא חייבות, וכדי להבטיח שלא יברכו לבטלה ישמעו את ההבדלה מהגברים..
פוסקים אשכנזים אחרים חלקו על כך, וכתבו שגם אם נשים אינן מחויבות, עדיין יכולות לברך כמו שמברכות על מצוות אחרות שלא נתחייבו בהן (הב"ח, המ"א ורע"א), וכך נוהגים האשכנזים למעשה, שנשים יכולות להבדיל !
[ואם הן מבדילות האם הן צריכות לברך את ברכת בורא מאורי האש.?
המגן אברהם, כתב , שנשים רשאיות לברך על הבשמים ועל הכוס משום שהם ברכות הנהנין. הברכה על אור הנר אינה ברכת הנהנין, (אם היה ברכת הנהנין היה צריך לברך בכל פעם שרואה את אור הנר), אלא היא ברכת השבח להקב"ה על שברא את האור.
הביאור הלכה מסתפק, שאולי אף לסוברים שנשים חייבות במצות הבדלה יהיו פטורות מברכת הנר. והטעם, שרק בהבדלת עצמה נשים חייבות, מפני שצריך לזכור את השבת גם ביציאתה, אבל ברכת הנר אינה קשורה להבדלה עצמה, ומשום כך היא ככל מצוות עשה שהזמן גרמן שנשים פטורות.
לדעה אחת מברכים אותה במקומה הרגיל (ר' עקיבא איגר קצות השולחן, על סימן רצ"ו בשו"ע הרב וכך דעתו של הרש"ז אויערבך ( שמירת שבת כהלכתה ב' פרק סא הערה סט.,), ואילו בשמירת שבת כהלכתה חלק ב כתב שאישה תברך ברכה זו בסוף ברכות הבדלה אחרי ברכת המבדיל בן קודש לחול זו אחר שתיית היין ולדעת הביאור הלכה ב"משנה ברורה" נראה שלא תברך ברכה זו.
נימוקם של אלו הדוחים את הברכה לסוף הוא משום ספק. שהרי איננו בטוחים שאישה חייבת לברך בורא מאורי האש, ואם היא תברך באמצע יתכן וזה יהיה הפסק בין ברכת בורא פרי הגפן לברכת ההבדלה,שלא לצורך. ]
השולחן ערוך (אורח חיים סימן רצו ח) כתב :
"נשים חייבות בהבדלה כשם שחייבות בקידוש, ויש מי שחולק" . כלומר שלדעה הראשונה בשולחן ערוך נשים חייבות בהבדלה כמו קידוש. לגבי קידוש כתב השו"ע בפירוש (שם, סימן רעא ב) : " נשים חייבות בקידוש אע"פ שהוא מצות עשה שהזמן גרמא… ומוציאות את האנשים הואיל וחייבות מן התורה כמותם."
בהתאם לדעתו של מרן ר' יוסף קארו, פסקו הפוסקים הספרדים שחובת הבדלה מן התורה, ולשיטתם פשוט שחובת האישה בהבדלה שווה לדין הקידוש, ולכן נשים יכולות לברך לעצמן. (שו"ת יביע אומר או"ח ד כד).
השאלה אם נשים יכולות להוציא גברים בהבדלה תלויה במקור החיוב של ההבדלה. הכלל ההלכתי הוא שמי שמחויב בדבר, יכול להוציא אחרים. לכן אם נשים חייבות בהבדלה כמו גברים, יכולות להוציאם ידי חובה, אך אם הם פטורות או שמחויבות ברמה פחותה, לא יכולות לעשות הבדלה עבור גברים.
הכלל הוא שבהלכות שבת, למרות היות השבת מצווה תלויה בזמן, שווה חיובם של הנשים והגברים. נחלקו הפוסקים האם מצוות ההבדלה היא כלול בכלל כהלכות שבת!
מכל מקום, לאור החשש שאולי נשים אינן מחויבות בהבדלה או שרמת החיוב של נשים בהבדלה שונה משל גברים , לכן נשים לא יכולות לעשות הבדלה עבור גברים.!