שאלה:

"משנכנס אדר מרבים בשמחה" זוהי אמרה ידועה  המוזכרת בגמרא במסכת תענית אך לא מופיעה כהלכה ברמב"ם ובשולחן ערוך, לעומת זאת "משנכנס אב ממעטים בשמחה" כן מופיע כהלכה ברמב"ם ובשולחן ערוך, הכיצד?

תשובה:

אין הגדרה למרבים בשמחה, כל דבר ודבר שעושים כדי להיות בשמחה נכנס לתוך ההגדרה של מרבים בשמחה. לכל אחד ואחד יהיה משהו אחר שיגרום לו שמחה, ומכיוון שאין הגדרות מיוחדות לעניין זה, השולחן ערוך לא מביא את הכלל של מי שנכנס אדר מרבים בשמחה.

לעומת זאת כשמדובר על חודש אב ישנם הלכות כיצד להתאבל על חורבן הבית ולהמעיט בשמחה, ולכן הינם כלולים בהלכה.

הרמב"ם והשולחן ערוך מביאים דינים והלכות רק בדברים מעשיים מוגדרים.