מה מברכים על מצה לדעת הספרדים?

1.  על מצות רכות לכל הדעות יש לברך "המוציא".

2.  בפסח עצמו  הכול מברכים על המצה את ברכת "המוציא לחם מן הארץ" (כפי

שמברכים על לחם), בשאר ימות השנה קיימת מחלוקת בין הפוסקים

בנוגע לברכה על המצה.

3.  יש הסוברים שכיוון שמצה היא דקה ופריכה,  הרי שדינה כדין שאר

מאכלים פריכים, אשר מברכים עליהם ברכת "בורא מיני מזונות". הסיבה שמברכים עליהם ברכה זו, היא משום שנקראים (בהגדרתם ההלכתית) פת הבאה בכיסנין, שהוא לחם שלא אוכלים אותו לשובעה, אלא כחטיף או מתאבן.

4.  לשיטת אותם פוסקים (בעיקר ספרדים), רק בפסח קובעים על המצה סעודה

דהיינו, אוכלים את המצה לשובעה, ועל כן רק אז מברכים עליה "המוציא".

לשיטת החולקים עליהם (בעיקר אשכנזים), על מצה בדרך כלל "קובעים

סעודה", ועל כן דינה כלחם לכל דבר.

5.  לפי הראשון לציון הרב מרדכי אליהו שליט"א – הפוסקים כשו"ע יש לברך על מצה שנאפתה עבור חג הפסח, שנותרה מפסח עד י"ד באייר (פסח שני) "המוציא", ובמשך כל השנה עד פסח הבא מברכים עליה "מזונות".  הפוסקים כרמ"א מברכים על המצה כל השנה המוציא.

הראשון לציון הרב מרדכי אליהו שליט"א פוסק מכיוון שדבר זה הוא מחלוקת, טוב לאוכלה בתוך

הסעודה, ומי שנמנע מלאכול מצה במשך השנה אם לא בסעודת פת – תבוא עליו

ברכה. (עין בי"ד או"ח סי' ע' הרב חיד"א במחזיק ברכה סי' קנ"ח ס"ק ה).

"ומיהו יר"ש מהיות טוב לא יאכל מצה אחר הפסח כי אם כשקובע עליה סעודה, ודו"ק כי קצרתי… " (כה"ח קנ"ח ס"ק מ"ג, אורח חיים עמ' רי"ג סעי' כ"ג, מ"ב קס"ח ס"ק ל"ו, כה"ח שם ס"ק ס"ה, ס"ו).

*   הראשון לציון הרב עובדיה שליט"א סובר כי על פי האשכנזים "מנהג פשוט" הוא שעל מצות מברכים"    המוציא" כל השנה.

*  המליץ למי שאוכל מצות לאחר הפסח להחמיר, כלומר לאכול קודם פת לחם

    עליו יברך כמובן "המוציא", לאכול את המצה בתוך הארוחה. וכך ימנע  

    מספיקות. הוא הסביר כי כך המליץ לעשות הפוסק הספרדי המוערך החיד"א.

*  שלישית, פסק בשורה התחתונה לטובת "אחד שלא חסיד, לא יאכל קודם קצת

   פת, ושואל: תגיד לי מה ההלכה" כי ההלכה היא לברך "מזונות" והסביר שאצל  

   הספרדים המנהג לברך על זה מזונות.

*  אינו מבדיל להלכה בין עד י"ד אייר ולאחריה.

אלו שנוהגים במשך השנה לברך על מצה "מזונות", אולם זאת בתנאי שאוכלים

כמות קטנה שאין שבעים ממנה. בכל מקרה אם אוכלים כמות ששבעים ממנה מברכים תמיד המוציא וברכת המזון.