תשעה באב – פחד שילה

הקינה הראשונה שאנחנו אומרים בבוקר היא קינה שכתב רבי אליעזר הקליר והיא מתחילה במילה 'שבת' (כמו 'שבת וינפש'). זו מילה שמופיעה בפרק ה' פסוק ט"ו במגילת איכה.

אחרי הפתיחה מתחיל גוף הקינה באות סמ"ך וממשיך לפי סדר הא"ב.

למה הקינה מתחילה באות סמ"ך ולא באות אל"ף?

הסיבה היא שיש קרוב"ץ (פיוט שנמצא בתוך תפילת שמונה עשרה ויש אומרים שזהו קיצור של 'קול רינה וישועה באוהלי צדיקים') לתשעה באב שמוסיפים לכל ברכה בשמונה עשרה המתחילה באות אל"ף ומסתיימת באות נו"ן לכן, מנגד, את הקינה הראשונה מתחילים באות סמ"ך.

יש עוד הסבר שמתחילים באות סמ"ך – מאותה סיבה שב'אשרי' יש את כל האותיות של הא"ב חוץ מהאות נו"ן. הנו"ן חסר משום שאות זו מייצגת נפילה ולכן מדלגים על הנו"ן ואומרים ישר את הסמ"ך, מאותה סיבה את הפיוט מתחילים באות סמ"ך.

הפיוטים הם קשים להבנה ודרושים לימוד.

יש משהו מאוד מעניין בקינה הזו – כתוב בה "פחד חטא שילה תקף סודיה". הקינה מתייחסת לעובדה שלמרות שירמיהו השתמש במה שקרה בשילה כדוגמא לחורבן שיגיע לעם ישראל כעונש על החטאים, עם ישראל לא התייחס להזהרות שלו, עם ישראל לא התייחסו למה שקרה לשילה. (ירמיהו ז', י"ב)

אבל מה המשמעות של "פחד חטא שילה"? למה לא די להגיד "חטא שילה"? שילה היה מקום בו שכנה השכינה, הייתה לו קדושה ארעית, לא הייתה בו קדושה לעתיד לבוא. בית המקדש, לעומת זאת, הייתה בו קדושה גם לעתיד לבוא. אך בשילה, משעה שנחרב, לא נשארה בו קדושה. הפחד של חטא שילה הוא שבית המקדש יהפך כמו שילה, משהו בלי זיכרון, הפחד הוא שלא יישאר זכר מבית המקדש, חלילה, כמו שלא נשארה קדושה בשילה.

יש משמעות רבה שנזכור את שילה –

 ה' הודיע לנביא שמואל שיחרב שילה כעונש על החטאים של בני עלי, שהיה כהן שילה. מה הייתה התנהגותם הבזויה של בני עלי הכהן? (שמואל א' ג', י"א-י"ד) עלי היה כהן גדול במקדש שילה, שמואל אמר שהם חוטאים משום שהם התעללו בנשים שמילאו חובתן בהבאת קורבן יולדת (ויקרא י"ב ו'-ח').

זה דבר חמור ביותר ומכאן מבינים את העונש הנורא אבל חז"ל אומרים במסכת שבת שכל מי שאומר שבני עלי חטאו טועים. ומסבירים שהחטא שלהם היה שהם עכבו אותן בשילה מחוץ לבתיהם, בזה שהם לא הביא את הקורבן שלהם בזמן וככה הן לא היו יכולות להיות עם בעליהן. אבל אם זה היה החטא למה זה לא כתוב?

אותה גמרא במסכת שבת נ"ו מספרת על חטאם של גדולי האומה כמו ראובן, דוד ושלמה, ומסביר את מה שכתוב בפסוקים בדרך שפוטרת, כביכול, את ה'חוטאים' מהחטאים שלכאורה, הם עשו. אם כן למה בתנ"ך בכלל מאשימים את גדולי העם בחטאים שהם לא עשו? התורה מלמדת אותנו משהו חשוב. יכול להיות שיש להם הגנה כלשהי על מעשיהם, יכול להיות שיש הסבר מניח את הדעת. אפילו שכך – זה עדיין נראה רע בעיני העם. בני עלי היו יכולים לתת הרבה סיבות למה הם לא יכלו להקריב את הקרבן של הנשים באותו יום אבל הנשים עדין הרגישו שמתעללים בהן והן לא יכולות לחזור לבעליהן.

זהו פחד חטא שילה – 'חטא שילה' היה שחיו לפי הספר, באופן טכני קיימו את ההלכות והמצוות אבל לחיות חיים של קדושה זה לא רק לחיות בדרך שלנו ולהיות מסוגלים להצדיק את עצמינו. חיים של קדושה זה חיים שאנחנו יכולים להוות דוגמה, שכל אחד ואחד יכול לראות ולהכיר בזה שאנחנו חיים בקדושה, בלי הצורך להגן על הדרך הזו.

כתיבת תגובה