"מקורונה לקידושין "-" אחרי מות –קדושים "
לאחרונה עברנו תקופה של מספר חודשים בהם האפשרות לארגן פגישות לצרכי שידוכים הוקפאה, ועכשיו כשיש הקלה בתנאי הבידוד, נצפה לחזרה לעונת השידוכים, ולהתמודד עם הנושא הזה.
מה נוכל ללמוד מפרשת השבוע-" אחרי מות –קדושים " בעניין זה?
מהסתכלות מהירה בפרשה נראה שתוכן הפרשה מתאים יותר ליום כיפורים, לכאורה אין כאן מסר מיוחד לימים אלו. במבט שטחי נראה שפרשה זו, סדר עבודת המקדש, כלל אינה אקטואלית לזמן הזה, אך אם נעמיק נראה שיש כאן מסר עכשווי ביותר.
אנו קוראים על פטירתם של בני אהרון , אשר הקריבו אש זרה "בקרבתם לפני ה' וימותו". יש להבין מהי המשמעות של האש זרה שהקריבו ומה היה חטאם. הרבה סיבות נאמרו על ידי פרשנים שונים, יחד עם זאת כל הפרשנים מודים שהם היו "קדושי עליון" ובכל זאת, מתו. לא זו בלבד, אלא שמתו ללא זרע של קיימא וללא נישואין , כמבואר בחז"ל.
בעלי התוספות מסבירים שהסיבה שבני אהרון לא התחתנו הייתה מאחר שהרגישו עליונות, בכך שאביהם הוא הכהן הגדול ודודם משה רבנו הוא מנהיג ישראל וממילא לא יתכן כי ימצאו בת זוג מתאימה לרמה שלהם. כתוצאה מכך, רבות מבנות ישראל שהיו מעוניינות להתחתן עם בני אהרון ציפו וחיכו ובשל כך גם הן לא נישאו, ולכן נענשו בני אהרון.
נשים לב שהכתוב חוזר על המושג "מוות" בהקשר של בני אהרן פעמיים, פעם ראשונה אחרי מות בני אהרון ואז חוזר הפסוק ב"קרבתם לפני ה' וימותו". ללמדנו שבני אהרון כביכול מתו פעמיים, פעם אחת הם בעצמם ופעם שנייה כל הדורות הפוטנציאליים שלהם.
האין מסר חשוב יותר בדורנו אנו, כשיישנם אלפי צעירים וצעירות שמסיבות אלו ואחרות לא מוצאים את בני זוגם. הם אינם מוצאים את מה שהם מחפשים. הם מחפשים שלימות, עשירות, יופי, אינטליגנציה, ייחוס ועוד שאר מעלות טובות, אם הבחור או הבחורה אינם מתאימים בדיוק למושג השלימות שבדמיונם, הם ישר פוסלים את הרעיון. צריך לדעת שבאמת אין שלימות ולא צריך לחפש שלימות. אנו רגילים בדורנו שלכל מוצר בשוק יש אינסוף וריאציות, הרבה חברות מתחרות על ליבם של הלקוחות, העולם התעשייתי שואף לשלימות כל הזמן, חברות הסלולר מעדכנות גרסה כל שנה, הכול משתפר והולך. רק שצריך לדעת שהאדם איננו מכונה, האדם נברא על ידי הקב"ה, הוא לא יציר הטכנולוגיה. שיפורים ועדכונים לא קיימים בבני אדם, ובכולנו קיימים חסרונות, שבגינם באנו לעולם ועלינו לשפר את עצמנו כל העת. בנישואין צריך לחפש את התנאים הבסיסיים לזוגיות בריאה, כמו שחז"ל אומרים "תנו עיניכם במשפחה", צריך משפחה טובה ובריאה. אל תיתן עיניך בנוי אלא תן עיניך במשפחה, שקר החן והבל היופי. כל הציטוטים בחז"ל המשבחים את היופי עוסקים ביופי שאינו דומה להגדרת היופי בימינו. המושג של נוי וכיעור משתנה בכל דור ודור. כוונת חז"ל בנושא ה"יופי" היא ליופי במעשים ויופי המידות. בתלמוד במסכת פסחים (מ"ט,ב) כתוב: " לעולם ימכור אדם כל מה שיש לו וישא בת תלמיד חכם…ולא ישא בת עמי הארץ ". הרב דוד הלוי סגל (הט"ז) בחיבורו על השולחן ערוך פסק שההגדרה לבת עם הארץ היא, אישה שאיננה מבינה שהמצוות הם חיינו ואורך ימינו. לעומת זאת כל אישה עם יראת שמים היא בת תלמיד חכם, ועיקר המשימה היא לבנות בית נאמן בישראל לשם שמים.
המסר שעולה מפרשתנו הוא שכאשר אנו מתחילים עכשיו את עונת השידוכים, צריכים לזכור ששלימות נמצאת רק אצל אלוקים!