כי תשא- האם עם ישראל היום עדיין קשה עורף?
משמעות הביטוי 'עם קשה עורף'/האם עם ישראל היום עדיין קשה עורף?
הביטוי 'עם קשה עורף' מופיע בתורה פעמיים במשמעות כפולה. בתחילה, עם ישראל מכונה לראשונה כך על ידי הקב"ה, כסיבה להשמדת עם ישראל לאחר חטא העגל "וַיֹּאמֶר ה' אֶל משֶׁה: רָאִיתִי אֶת הָעָם הַזֶּה וְהִנֵּה עַם קְשֵׁה עֹרֶף הוּא" (שמות ל"ב, ט). שימוש במונח עם קשה עורף כתיאור שלילי, חוזר על עצמו מספר פעמים.
במשמעות השנייה בו הוא מופיע, משה רבנו מכנה את עם ישראל בכינוי זה, כנימוק לבקשה מאת ה' להצטרף אליהם ולמחול על עוונות עם ישראל "ילך נא ה´ בקרבנו כי עם קשה עורף הוא" (שמות ל"ד, ט).
נשאלת השאלה כיצד הביטוי שהווה סיבה להשמדת עם ישראל יכול להוות נימוק למחילת עוונות והשראת שכינה?
הרב שמשון רפאל הירש מתרץ את הקושי בצורה נקודתית בכך, שמשה רבינו למעשה בא בטענה כלפי הקב"ה. משה טוען כי עם ישראל שזה עתה יצא ממצרים אינו מסוגל לראות פרספקטיבה רחבה של המציאות וחי עם מנטילות של עבדים. דפוס זה של חשיבה מונע מהעם להתרומם ולהבין את ההוראה האלוקית.הסבר זה מחדש כי למעשה הביטוי אינו שייך לעם ישראל במהותו אלא לדור יוצאי מצרים. בדומה לכך, ישנם תכונות והשקפות אליהם האדם משועבד ובשל כך הוא אינו מצליח להוציא את עצמו מן המייצר או כלל להבין שהוא במייצר
לעומתו הרמב"ן מפרש, כי עם ישראל דומה לילד ואילו הקב"ה להורה וכשם שהורה לעולם לא מוותר על ילדיו למרות הקושי הכרוך בגידולם מהיות ותפקידו הוא להעניק אהבה והדרכה, כך בקשתו של משה ל-ה' לגילוי סבלנות כלפי עם ישראל שבמהותו הינו עם קשה עורף.
אם כן, למרות מחלוקתם הפרשנית של הרמב"ן והרב הירש אנו למדים כי עלינו לגלות סבלנות כלפי אחרים וגם כלפי עצמינו ואף פעם לא לוותר אם זה דבר חשוב כמו שהורה לא מוותר על ילדו ואף להביט לעיתים על דברים מפרספקטיבה שונה מזו המוכרת לנו משום שתמיד יהיה לנו תכונה של "קשי עורף".
מפרשתנו עולה מסר חשוב נוסף בהקשר לחטא העגל.
שארל דה גול, אמר פעם, כי בתי הקברות מלאים באנשים שאין להם תחליף.
לעתים קרובות אנו מאמינים כי אנו, או אחרים, אינם ניתנים להחלפה. הרמב"ן (שמות ל"ב,א) מלמד אותנו כי תפיסה זו הובילה את עם ישראל בעשיית עגל הזהב. המחשבה כי אין אדם אשר מסוגל להחליף את משה הניע ליצירת חלופה – יצירת עגל הזהב.
כאמור, תפיסה זו שגויה לחלוטין כפי שמוכח בהמשך התנ"ך, בו יהושע ממלא את מוקמו של משה בדרכו שלו וכך גם שאר מנהיגי העתיד אשר מילאו תפקידים דומים למרות שלא התברכו באותם יכולת שהיו למשה רבינו.