לפרשת יתרו - בת יתרו ומשה - התאמה בזוגיות
התורה לא מסבירה מי היה האיש מבית לוי שהלך לקחת בת לוי. רק אחר כך נודע לנו שאלו היו יוכבד ועמרם. והנה, כאשר משה עומד לפגוש את אשתו, התורה מאריכה ונותנת הרבה פרטים. מספרים לנו על משה ליד הבאר, על בנותיו של כהן מדין שבאות להשקות את העדר, על רועי הצאן שמתנכלים להן ועל כך שמשה עוזר להן, הן חוזרות הביתה ויתרו שומע על התקרית ליד הבאר ושולח אותן למצוא את האיש שעזר להן ומזה יצא השידוך. למה התורה רואה צורך לתת את כל הסיפור והפרטים האלו?
כדי לענות על שאלה זו נקדים ונשיב על עוד שאלה: התורה מדגישה שיתרו היה כהן מדין זאת אומרת שהוא היה איש חשוב. אם כן למה רועי הצאן התנכלו לבנותיו? למה הם לא התייחסו אליהן בכבוד כיאה לבנות של מנהיג? רש"י מציין את המדרש שמסביר שאמנם יתרו היה כהן מדין אבל הוא "פרש מעבודת אלילים ונידוהו מאצלם". זאת אומרת שהוא אכן היה איש חשוב במדין, "כהו מדין", אבל הפנה עורף לדרך של עמו. זה מסביר למה רועי הצאן התנכלו לבנותיו.
עם תשובה זו אנחנו יכולים לחזור לשאלה הראשונה. התורה מאריכה בפרטים על הרקע עליו נפגשו משה וציפורה כדי להדגיש מי הייתה בת זוגו. אילו תכונות תצטרך זוגתו של משה להיות? האיש שהולך להוציא את עם ישראל ממצרים, מי יכולה להתאים לאיש כמו משה. משה גדל כנסיך ופנה עורף לדרך בה הוא גדל. גם ציפורה גדלה בבית מיוחס שידע ללכת נגד הזרם כאשר הוא לא היה נכון. תכונות אלו התאימו לתכונות של משה. אישה כזו לא תפחד להיות לוחמת, להיות שותפה ללוחם, שלא הולך עם הזרם אלא מנהיג עם שלם בדרך חדשה.
מעניין שגם אשתו של אהרון מוזכרת בתורה, הרי היא אלישבע בת עמינדב. פרט זה גם נראה, לכאורה, מיותר אבל זה אולי בא להאיר ולגלות לנו שאהרון היה נשוי לאישה שהיא אחות של נחשון, היא באה ממשפחה של אנשים עם אומץ, שידעו להיות נחשונים. גם היא התאימה להיות בת זוג למישהו שצריך להנהיג עם בדרך חדשנית.
בזוגיות מוצלחת חשוב שלשני בני הזוג יהיה ייעוד דומה, שתהיינה מטרות משותפות ותכונות שמתמזגות כדי להביא אותם למטרות אלה. בת זוג כזו מצא משה רבינו ליד הבאר.