פרשת בא -"את המילים יש לשקול ולא לספור"

"ויאמר לו פרעה לך מעלי השמר לך אל תוסף ראות פני כי ביום ראתך פני תמות" (שמות י' כ"ח) 

 לא איכפת לי מה הוא מדבר עלי, בין כך ובין כך הוא שונא שלי"." שיאמר מה שהוא רוצה – זה לא מפריע לי". אלו ועוד אמרות דומות להן הינן תגובות של אנשים על דברים שמדברים עליהם. אך האם תגובותיהם צודקות? התשובה לכך היא לא!!! למרות שהאדם הוא שונא שלך, אויב שלך – אין לתת לאנשים הזדמנות לדבר נגדך, אל תביא אותם למצב בו ירגישו צורך לקלל אותך, לדבר עליך רעות. את הרעיון הנ"ל אנו למדים מאימרה של "בעל הטורים" בפרשתנו על הפסוק: "ויאמר לו פרעה לך מעלי השמר לך אל תוסף ראות פני כי ביום ראתך פני תמות". המילים "אל תוסף" מופיעות פעמיים בתורה, פעם ראשונה בפסוק "אל תוסף ראות פני" ופעם שניה בספר דברים כשה' אומר למשה: "אל תוסף דבר אלי עוד בדבר הזה" (דברים ג', כ"ו).

בעל הטורים(שמות י', כ"ח)  מעיר: "אל תהי קללת הדיוט קלה בעיניך" מאחר ואמר פרעה למשה "אל תוסף ראות פני כי ביום ראך פני תמות" אמר לו ה' בעת מותו: "אל תוסף דבר אלי עוד בדבר הזה".ניתן להבין את גודל השפעתו של דיבור היוצא מפי האדם למרות שהוא רשע, ויכול להיות שהוא לא  צודק ואפילו הדברים שנאמרו על ידו לא היו מכוונים כנגד האדם עליו נאמרו הדברים. הלא משה רבינו היה שליח של הקב"ה. הוא לא הלך לפרעה בשליחות עצמו, אנו סמוכים ובטוחים שכל מעשיו של משה לא היו לכבוד עצמו וכן משה אדון כל הנביאים היה סמל החסידות והצדיקות. לעומתו – פרעה היה סמל הרשעות שאמר: " לא ידעתי את ה'" (שמות ה', ב') ובכל זאת  כאשר אמר  בשעת ההתמרדות כלפי שליחותו של משה: "אל תוסף ראות פני" הפכו המילים "אל תוסף" ללשונו של הקב"ה באומרו אל משה: "אל תוסף דבר אלי" בשעה שמשה מתחנן אליו כדי שיכניסו לארץ ישראל.

לפי בעל הטורים- משמע שללא קללת פרעה ה' היה נעתר לתפילתו של משה, מזה אנו למדים כמה גדולה ועמוקה השפעתו של כל אדם, וכמה יש צורך להיזהר לא לתת הזדמנויות לשני לדבר נגדו. ישנה אמרה יהודית: "את המילים יש לשקול ולא לספור" – ששני המילים הללו גרמו למשה רבינו רעה גדולה, שני מילים בעלי משקל כבד.

 

כתיבת תגובה