פרשת יתרו - שמיעה סלקטיבית
"וישמע יתרו כהן מדין חותן משה" (י"ח, א')
מפרש רש"י: "מה שמועה שמע ובא? קריעת ים סוף ומלחמת עמלק".
שני מאורעות מזכיר רש"י קריעת ים סוף, שהיתה מקרה על – טבעי, ומלחמת עמלק, אך מדוע הזכיר רש"י את "המלחמה בעמלק" ולא את "הנצחון על עמלק", כי הרי הניצחון במלחמה הוא החלק החשוב והמשפיע.
אלא שיתרו שהיה חכם ושמע ראשית על קריעת ים סוף, הנס הגדול, שהוביל להשמדתו של צבא מצרים, לא הבין כיצד עמלק עם קטן מסוגל להילחם בישראל. שנאה כזו תהומית של עמלק לעם ישראל גרמה ליתרו להבין, שאין מקומו בין אומות העולם, ויש לפרוש מהם ולהצטרף לעם המיוחד, עם ישראל. גם אנו לא חייבים תמיד לראות תוצאות כדי להתחזק ולהצטרף לתומכים בתורה ולומדיה.
יתרו החכם הבין, מתוך המלחמה עצמה, כי הוא חייב להצטרף לעם ישראל, וככל שנקדים אנו לחזור לצור מחצבתינו ניטיב עם עצמינו.