פרשת משפטים - "איש אמו ואביו תיראו ואת שבתותי..."

לאברך בכולל של טלז בקליבלנד ארה"ב היו בעיות של שלום בית והוא הזמין עצמו  עם אשתו לראש הישיבה הרב  מרדכי גיפטר זצ"ל לייעוץ. כדוגמא לטענותיו האברך התלונן: מדי בוקר אשתו מבקשת ממנו להוריד את פח האשפה, והוא  סבור שאין בכך כבוד התורה. האישה טענה שבעלה צריךלעזור לה ושאלה  את הרב אם לא כתוב בהלכה שבעלה חייב לעשות מה שנחשב בעיניה כדבר פשוט?…הרב חשב וענה לה שאמנם הבעל צריך לעזור לאשתו אבל לא כתוב שהוא חייב דווקא להוריד אשפה !

 הזוג עזבו והאברך שמח שהרב נתן לאשתו להבין שאינו צריך להוריד הפח!

למחרת בבוקר, נשמעות דפיקות על דלת ביתו של האברך. מה נדהמו בני הזוג לפגוש על מפתן הבית, את ראש הישיבה בכבודו ובעצמו. והזמינו אותו להיכנס הביתה 'במה זכינו שכבוד הרב מגיע אלינו הבוקר?', שאלו, והגר"מ גיפטר השיב: "לא באתי לבקר אתכם כל כך מוקדם בבוקר אני מתנצל על ההפרעה, רק תראו לי בבקשה היכן מונח הפח כדי שאוכל להורידו…"

כאשר האברך הסתכל על הרב במבוכה הרב הסביר : "אולי זה לא לכבודך להוריד האשפה   אבל כבוד הוא לי!"

 

תרומת הדשן היא מעשה הכרח המתחייב מן המציאות של הבאת קרבנות על המזבח הכוללת בתוכה גם הפסולת הדורשת טיפול, תרומת הדשן  היא מצווה הנעשית ע"י כהן היא עבודה קשה ומלכלכת והיא מעשה מצוה וטיפולו תרומה!

מעניין שרבי ישראל איסֶרלן בן פתחיה אשכנזי (מהרא"י) המכונה "תרומת הדשן" על-שם ספרו, היה מגדולי הפוסקים ונמנה עם אחרוני הראשונים.בחר לקרוא ספרו "תרומת הדשן".למה דווקא בחר בשם כזה(אמנם ידוע שכלל354 תשובות כמנין דשן)

אלא הוא הראה בזה שצריכים להתיחייס בכבוד להכול בלי "הרמת הדשן " לא יכולה להיות "ואש המזבח תוקד בו"

עם יחס נכון למה שאנחנו עושים כל דבר יכול לכבד האדם! כל עבודה מכבדת את בעליה אם נעשית בדרך מכובדתהקשר בין שמירת השבת לכיבוד הורים

"איש אמו ואביו תיראו ואת שבתותי " (ויקרא י"ט, ג)

התורה קובעת כי חייב אדם לכבד את הוריו וכן לשמור את השבת. מדוע התורה משווה את כבוד ההורים לשמירת השבת?

אמנם ייתכנו כמה תשובות לשאלה זו (ראה רש"י).

כשמדובר בשמירת שבת  גם אם אדם עסוק יתר על המידה, חלילה לא יחלל את השבת. כשמגיע זמן כניסת שבת לא ניתן לומר: "עוד חמש דקות" או "אעשה עבודה זו מאוחר יותר". באותה מידה  צריכים אנו לכבד את הורינו. אין זה משנה כמה עסוק האדם, חייב הוא למצוא את הזמן כדי לספק להוריו כל צרכם ולכבדם.

כל אדם חייב ליישם תובנה זו, ולעשות את ההגבלה בין שבת להוריו. כשם שחייב לסיים את כל ההכנות לפני שבת, לשים כל עיסוקיו בצד ולקבל שבת, כך ימצא את הזמן  וישים הכל בצד כדי לכבד את הוריו, יתייחס אליהם כאילו השבת בפתח ויקדיש את הזמן באופן בלעדי להם כאשר כל יתר עניניו ועיסוקיו ישים בצד.

לגבי כיבוד אב ואם כתוב בתורה שיש שכר: למען יאריכון ימיך על האדמה.

בדרך כלל לא מובא בתורה שכר בקיום מצוות, מה המשמעות של ההבטחה למען יאריכון ימיך? יתכן מאוד שיש בזה הבטחה של הקב"ה שכל זמן שאתה משקיע בהוריך, לא יהיה זה זמן שבזבזת לריק, אלא יוחזר לך הזמן שהשקעת בהורים.

אחת מהסיבות שאנשים לא מכבדים את הוריהם ומוצאים בזה קושי הינה ההרגשה שהוריהם נוטלים מזמנם.

כשהינך ילד הוריך מכתיבים לך מה לעשות בזמנך. כיום שההורים מאריכים ימים, הינם הופכים לנטל על הילדים וזהו קושי ומעמסה, לכן התורה באה ואומרת לא לראות בזה קושי, כאילו שה' אומר לנו: "אני אחזיר לכם את הזמן שנתתם להוריכם, בזה שאני מאריך את הימים".

 

כתיבת תגובה