כי תבוא גם הקב"ה מבקש כפרה?!

גם הקב"ה מבקש כפרה?!

 

 

בתחילת פסוקי הברכה בפרשת כי תבוא הנקראת תמיד בחודש אלול נאמר: יְקִימְךָ ה' לוֹ לְעַם קָדוֹשׁ כַּאֲשֶׁר נִשְׁבַּע לָךְ כִּי תִשְׁמֹר אֶת מִצְוֹת ה' אֱ-לֹקיךָ וְהָלַכְתָּ בִּדְרָכָיו: (דברים כח /ט-י)

חז"ל הסבירו שיש כאן צווי ללכת בדרכו של ה':
" ואומר כי תשמר את מצות ה' אלהיך והלכת בדרכיו (דברים כ"ח ט'), בדרכי שמים, מה דרכי שמים רחום ורחמן על הרשעים ומקבלן בתשובה, כך אתם תהיו רחמנים זה על זה. דבר אחר מה דרכי שמים חנון, נותן מתנות חנם ליודעין אתו ולשאין יודעין אותו, כך אתם תנו מתנות זה לזה. ד"א מה דרכי שמים ארך אפים, מאריך רוחו עם הרשעים ומקבלן בתשובה, כך תהיו אתם מאריכין פנים זה לזה לטובה, ואל תהיו מאריכין פנים זה לזה לפורענות. דבר אחר מה דרכי שמים רב חסד, מטה כלפי חסד, כך אתם תהיו נושאים פנים כלפי טובה לעשותה יותר מן הרעה" (אליהו רבה פרשה כד ד"ה בזמן ש)

 

אפשר להוסיף לכלל זה של"מה הוא אף אתה" שכמו  שהקב"ה  מבקש  סליחה וכפרה אף אנו צריכים לבקש סליחה וכפרה . איפה אנחנו מוצאים  שהקב"ה מבקש סליחה וכפרה ?

 

הגמרא עומדת על ביטוי המיוחד המופיע בתורה בפרשיית קרבן החטאת של ראש חודש בכל קרבנות החגים כתוב שיש שעיר עזים אחד לחטאת, אבל רק בראש חודש יש ביטוי שאינו מופיע ביתר קרבנות החגים. הביטוי הוא "לחטאת לד'" (במדבר כח, טו). ביתר קרבנות החטאת כתוב "לחטאת" בלבד. על כך הגמרא (ט עמוד א)מביאה דברי ריש לקיש : "דאמר ריש לקיש: מה נשתנה שעיר של ראש חודש שנאמר

בו לד'? אמר הקב"ה: שעיר זה יהא כפרה על שמיעטתי את הירח".

 

הגמרא במסכת חולין (ס עמוד ב) מסבירה  שבתחילה הקב"ה ברא את השמש והירח שווים באורם, אך לאחר מכן "אמרה הלבנה לפני הקב"ה: ריבונו של עולם, אפשר לשני מלכים שישתמשו בכתר אחד?! אמר לה: לכי ומעטי את עצמך. אמרה לפניו: ריבונו של עולם, הואיל ואמרתי לפניך דבר הגון, אמעיט את עצמי?" וממשיכה הגמרא לתאר כיצד הקב"ה ניסה לפייס את הלבנה עד שבסוף אמר הקב"ה: "הביאו

כפרה עלי שמיעטתי את הלבנה". לכן כתוב שקרבן החטאת בראש חודש הוא "חטאת

לד'"- כביכול הוא בא לכפר על הקב"ה.

 

תמוה לומר שהקב"ה צריך כפרה על משהו? תוספות הרא"ש (ד"ה שעיר) מסביר שהתורה מלמדת אותנו דרך ארץ, שאם אדם נאלץ להעניש אדם אחר, על אף שזה היה מוצדק, עליו לאחר מכן לפייס אותו.

באופן דומה ניתן לומר כי ה 'מלמד אותנו את החשיבות של לבקש סליחה מצות עשה מהתורה ללכת בדרכי ה', חז"ל פרשו את כוונת הפסוק שיש להידמות לקב"ה במידותיו. "מה הוא רחום אף אתה היה רחום, מה הוא חנון אף אתה תהיה חנון".

 

במצווה זו נאמרו פרטים ולימודים  רבים ואפשר ללמוד ממעשי השם אם הקב"ה כביכול  יכול לבקש כפרה גם אנחנו יכולים לבקש כפרה  לעתים קרובות יש לנו גאווה יותר מדי ומתקשים להודות שטעינו . אם הקב"ה  משתמש בראש חודש כזמן לכפרה  כך חייבים אנו. ראש השנה הוא  גם ראש חודש וזמן ללמוד מדרכי השם לדעת לבקש סליחה וכפרה.

 

 

 

 

 

 

 

כתיבת תגובה