לפרשת ניצבים – כל יום בחירה חדשה
רבי שמעון בן יוחאי אומר: אפילו צדיק גמור כל ימיו, ומרד באחרונה – איבד את הראשונות, שנאמר: (יחזקאל ל"ג, י"ב) "ואתה בן אדם אמר אל בני עמך צדקת הצדיק לא תצילנו ביום פשעו" [ורשעת הרשע לא יכשל בה ביום שובו מרשעו וצדיק לא יוכל לחיות בה ביום חטאתו] ואפילו רשע גמור כל ימיו ועשה תשובה באחרונה – אין מזכירים לו שוב רשעו, שנאמר: "ורשעת הרשע לא יכשל בה ביום שובו מרשעו." (קידושין מ' עמ' ב')
הַעִידֹתִי בָכֶם הַיּוֹם אֶת הַשָּׁמַיִם וְאֶת הָאָרֶץ הַחַיִּים וְהַמָּוֶת נָתַתִּי לְפָנֶיךָ הַבְּרָכָה וְהַקְּלָלָה וּבָחַרְתָּ
בַּחַיִּים לְמַעַן תִּחְיֶה אַתָּה וְזַרְעֶךָ. (דברים ל', י"ט)
את פרשת ניצבים אנו קוראים לפני ראש השנה. בפרשה ישנם ארבעים פסוקים, בהם מופיעה המילה 'היום' שתים עשרה פעמים. מסתבר לומר שהמילה 'היום' היא משמעותית בפרשה.
אחד הנושאים שאנחנו לומדים בפרשה, זה רעיון הבחירה בין ברכה לקללה ובין חיים למוות.
המסר שלנו מהמילה 'היום' הוא, שהבחירה הזו אינה חד-פעמית אלא עניין שעלינו לעסוק בו מידי יום ביומו. בחיים, אנחנו אף פעם לא מגיעים לקו הגמר. גם אם עשינו בחירה כלשהי בין ברכה לקללה, הצורך לחזור ולבחור מתחדש שוב ושוב. יכול להיות שאתמול עשינו את הבחירות הנכונות, עדיין היום אנחנו צריכים שוב להעמיד את הדברים למבחן הבחירה החופשית. על האדם להשתמש ביכולת המיוחדת הזו שנתן לו הבורא לעשות מעשה של בחירה שוב ושוב.
בהקשר של ראש השנה, לרעיון של הבחירה יש משמעות יותר עמוקה.
רבי שמעון בר יוחאי מלמד אותנו שבנוסף לכך, יש עניין של השפעת הבחירה הנוכחית על כל הבחירות שנעשו בעבר. כלומר, אם אדם עושה בחירה לא טובה, יש לזה השלכה על כל הבחירות שהוא עשה עד כה (כאשר הוא מתחרט עליהן), גם אם הן היו טובות וכן להפך, אדם שעשה בחירה טובה, למעשה זה יש השפעה על כל הבחירות שהוא עשה קודם, גם אם הן היו לא טובות.
אנו לומדים מזה שכל יום ויום יש לנו האתגר וניתנת לנו האפשרות לתקן כל מה שהיה וכן קיימת האפשרות, חס ושלום, לקלקל.
המסר הזה חשוב לנו כאשר אנחנו עושים דין וחשבון על הבחירות שעשינו בשנה שעברה ומקבלים על עצמינו לעשות בחירות טובות בשנה העומדת בפתח, בימים הנוראים המתחילים מיד אחרי פרשת ניצבים.