לפרשת שופטים – אין דמוקרטיה בפרשנות התורה
בפרשת שופטים, דברים פרק י"ז פסוק י"א נכתב:
"עַל פִּי הַתּוֹרָה אֲשֶׁר יוֹרוּךָ וְעַל הַמִּשְׁפָּט אֲשֶׁר יֹאמְרוּ לְךָ תַּעֲשֶׂה לֹא תָסוּר מִן הַדָּבָר אֲשֶׁר יַגִּידוּ לְךָ יָמִין
וּשְׂמֹאל":
רש"י מפרש במקום:
ימין ושמאל – אפילו אומר לך על ימין שהוא שמאל ועל שמאל שהוא ימין, וכל שכן שאומר לך על ימין ימין ועל שמאל שמאל:
'שפתי חכמים' על הפסוק:
דהכי פירושו אפילו אם אומר לך על ימין שאתה סבור שהוא שמאל ועל שמאל שאתה סבור שהוא ימין שתשמע לו ולא תתלה את הטעות בו אלא בך, כי ה' יתברך נותן רוחו על משרתי מקדשו תמיד וישמרם מכל טעות שלא יצא מפיהם כי אם אמת. וא"ת מנא ליה למדרש כך דלמא כמשמעו שלא תסור מן הדבר ההוא לא לשמאל ולא לימין. וי"ל כיון שהדבר הוא שכלי לא שייך ביה ימין ושמאל לכך דרשו מה שדרשו:
הרמב"ן אומר על הפסוק:
ימין ושמאל – אפילו אם אומר לך על ימין שהוא שמאל או על שמאל שהוא ימין, לשון רש"י. וענינו, אפילו תחשוב בלבך שהם טועים, והדבר פשוט בעיניך כאשר אתה יודע בין ימינך לשמאלך, תעשה כמצותם, ואל תאמר איך אוכל החלב הגמור הזה או אהרוג האיש הנקי הזה, אבל תאמר כך צוה אותי האדון המצוה על המצות שאעשה בכל מצותיו ככל אשר יורוני העומדים לפניו במקום אשר יבחר ועל
משמעות דעתם נתן לי התורה אפילו יטעו, וזה כענין רבי יהושע עם רבן גמליאל ביום הכיפורים שחל להיות בחשבונו (ר"ה כה א):
והצורך במצוה הזאת גדול מאד, כי התורה נתנה לנו בכתב, וידוע הוא שלא ישתוו הדעות בכל הדברים הנולדים, והנה ירבו המחלוקות ותעשה התורה כמה תורות. וחתך לנו הכתוב הדין, שנשמע לבית דין הגדול העומד לפני השם במקום אשר יבחר בכל מה שיאמרו לנו בפירוש התורה, בין שקבלו פירושו עד מפי עד ומשה מפי הגבורה, או שיאמרו כן לפי משמעות המקרא או כוונתה, כי על הדעת שלהם הוא נותן (ס"א לנו) להם התורה, אפילו יהיה בעיניך כמחליף הימין בשמאל, וכל שכן שיש לך לחשוב שהם אומרים על ימין שהוא ימין, כי רוח השם על משרתי מקדשו ולא יעזוב את חסידיו, לעולם נשמרו מן הטעות ומן המכשול. ולשון ספרי (שופטים קנד) אפילו מראין בעיניך על הימין שהוא שמאל ועל שמאל
שהוא ימין שמע להם:
אנחנו לא קונים שום דבר לפני שבודקים אותו היטב. לכל דבר ועניין אנחנו עושים 'סקר שוק'. בקנית מחשב, מכוניות, לצרכי רפואה וכו'. אנחנו אוספים נתונים, חוקרים, שואלים ורק אז מחליטים. אנחנו קוראים עמדות של מומחים ומתייעצים אבל ההחלטה הסופית היא בידינו. ההתנהלות הזו היא של אנשים נאורים, שיודעים איך לעשות החלטות אבל היא במרחק תהומי ממה שהתורה דורשת מיהודי בקשר לקיום מצוות. הלו יש שבעים פנים לתורה, יש כל כך הרבה דרכים לפרש את התורה. אפילו אפשר לסלף את דברי התורה. אפילו אפשר להיות נבל ברשות התורה. אז איך יפרש יהודי את התורה? האם עליו לקרוא בעצמו, להתעמק בפירושים ואז להחליט איך לקיים הלכה מסוימת על פי הבנתו? התשובה היא שכך היינו מצפים לו התורה הייתה ככל החכמות והעניינים האחרים בעולמינו. אבל זו לא התשובה של התורה. התורה אומרת לנו "עַל פִּי הַתּוֹרָה אֲשֶׁר יוֹרוּךָ וְעַל הַמִּשְׁפָּט אֲשֶׁר יֹאמְרוּ לְךָ תַּעֲשֶׂה לֹא תָסוּר מִן הַדָּבָר אֲשֶׁר יַגִּידוּ לְךָ יָמִין וּשְׂמֹאל".
רש"י שם לב שהמילים ימין ושמאל הן, לכאורה, מיותרות אבל מסביר לנו שהן באות ללמד אותנו שעלינו להקשיב לחכמי הדור אפילו אם הם אומרים, על מה שנראה לנו כימין שהוא שמאל או על מה שנראה לנו שמאל – כימין.
ה'שפתי חכמים' מרחיב ומסביר שגם אם יהודי בטוח שהחכמים טועים, עליו להבין שבגלל הנאמנות של החכמים ובזכות עבודת ה' הטהורה שלהם, ה' שומר עליהם מטעויות. אפילו אם ליהודי הדברים נראים אחרת, עליו להבין שהוא אוחז בהסתכלות מוטעית ועליו לתקן אותה. עליו לישר את ההסתכלות שלו על-פי הדרך שמתווים החכמים, שזו הדרך הישרה, דרך התורה.
הרמב"ן מרחיב את המחשבה הזו ומסביר שאפילו תלמיד חכם צריך לציית לחכמי הדור. הרמב"ן מזכיר כדוגמא את דברי המשנה במסכת ראש השנה, שמספרת על הוויכוח בין רבי יהושע ורבן גמליאל בנושא של קביעת ראש חודש. על- פי הדעות השונות שלהם, נובע מכך שיום כיפור יחול ביום אחר בשנה. רבן גמליאל היה הנשיא באותו זמן, המנהיג שעל-פיו נפסקה ההלכה. רבן גמליאל עמד על כך שרבי יהושע יבוא אליו באותו יום בו, על-פי רבי יהושע, יחול יום כיפור. למרות שרבן גמליאל החשיב את רבי יהושע כתלמיד חכם שעולה עליו, הרי שקבלת פסק ההלכה מהנשיא היא הלכה בעיני עצמה. המשנה ממשיכה ומספרת לנו שרבי יהושע אכן בא אל רבן גמליאל, רבי יהושע קיבל את הפסיקה של רבן גמליאל בקביעת ראש חודש ולו רק בגלל שרבן גמליאל הוא המנהיג ונשיא שכן זו ההוראה לכל יהודי.
זו צריכה להיות הדרך של היהודי, שלמרות שהוא חושב שהוא יודע, ויש לו סיבה טובה לחשוב כך, אם הדעה שלו שונה מדעת פוסקי הדור, הוא מוותר על הדעה שלו והוא מקבל על עצמו פסיקה של מנהיג רוחני, שהוא כל כולו עבודת ה'. אזי מובטח לו שהוא הולך בדרכי התורה, אפילו יאמר על 'ימין שמאל ועל שמאל ימין'.