ארבעת הפרשיות

 

ארבעת הפרשיות נאמרות לאחר קריאת פרשת השבוע בין השבת שלפני חודש אדר לשבת של ראש חודש ניסן בהן מפורטות מצוות ייחודיות לתקופה בשנה. בנוסף, לקריאה משום סיבתה  כנראה שישנו קשר מקיף בן כל הארבע פרשיות וזה איננו מקרי שקוראים אותם בשבתות שלפני חג פסח.

עניין ליל הסדר הוא להרגיש שיצאנו מעבדות לחירות אך האם יודעים אנו מה זה עבדות?

רוב בני האדם הינם עבדים- יש המשועבדים לכספם וכל התעסקותם בכך, הם חושבים שכל מטרת קיומם בעולם הזה, היא לעבוד ולהתייגע כדי להרבות ממון ולהתעשר.

יש המשועבדים לעוצמה ולגבורת הכח, עיקר תכליתם להגיע לגבורה  הם רוצים לשלוט ולשעבד החלשים מהם, וישנם  המשתעבדים לשכל ולחכמה האנושית וסבורים שהמטרה העיקרית בעולם היא להרבות חכמה ודעת ע"י התבוננות המדע והחקירה.

וכבר אמר הנביא ירמיהו (ח): "כה אמר ה': אל יתהלל חכם בחכמתו ואל יתהלל

הגבור בגבורתו, אל יתהלל עשיר בעשרו. כי אם בזאת יתהלל המתהלל השכל וידע

אותי…" האמת היא שלא הכסף ולא הגבורה וגם לא החכמה הם תכלית האדם,  ולא באלו יגיע האדם אל הדרך האמיתית. מטרתו ותכליתו של האדם היא התעמקות בחכמת אלוקית של התורה, תיקון המדות ויראת ה', שעל ידם זוכה האדם להתחדש בכל יום כמו שנולד הוא מחדש.

השבת קראנו על מכתב ה' –"חרות על הלוחות   "–  חז"ל אומרים :  אין לך בן חורין אלא מי שעוסק בתורה.

קריאת ארבע פרשיות לפני פסח הם הכנה  ליציאה האישית של כל אחד ואחד מהעבדות הפרטית שלו לחירותו

פרשת שקלים עוסקת בכסף וכיצד ניתן להשתמש בו למטרת קודש. פרשת שקלים מלמדת שתכלית הכסף הוא להתנדב לעבודת ה לעשות מצות ומעשים טובי ם'. שקלים נקרא תמיד לפני פורים ואפשר להשוות הנסיון של המן לקנות את עם ישראל בכספו כדי להשמיד ולהרוג אותם ושימוש נכון של כסף לתרומה בנין והקרבה.

פרשת זכור מבטלת את גבורתו של המן ומורה שאין לכח וגבורה כל ערך שהרי אף עמלק הגבור והחזק נפל בידי חלשים ויגעים (הנחשלים אחריך ואתה עיף ויגע).

פרשת פרה יוצאת כנגד חכמת השכל האנושי. פרשת פרה מלמדת שחכמת האדם מוגבלת ואינה יכולה להגיע לשלמות, רק חכמת התורה היא השלמות האמיתית. כל מהותה של פרה היא חוק בלי טעם עד שאפילו שלמה המלך ע"ה החכם מכל אדם לא השיג סודותיה וטעמיה.

והנה, אנו חותמים השבת בפרשת החודש, וכפי שלימדנו רש"י :לא היה צריך להתחיל את התורה אלא "מהחודש הזה לכם…"- העיסוק בתורה הוא העיסוק החשוב והמרכזי בחיינו, וכפי שלימדנו  ר' יהודה הלוי בשירו הידוע- "עבדי הזמן עבדי עבדים הם. עבד ה' הוא לבדו חופשי".

וכך אנו רואים שיש קשר בן כל הארבע פרשיות מכל פרשה אנו לומדים משהו על היציאה מעבדות  אישית לחרות!

 

כתיבת תגובה