פסח - ארבע כוסות (2)

הסיבה ל- ארבע  כוסות בליל הסדר ידועה ומפורסמת והיא: בגלל ארבע לשונות גאולה: "והוצאתי והצלתי וגאלתי ולקחתי". אך ישנם סיבות נוספות שמובאות בחז"ל:

לדוגמא: (ירושלמי פסחים פרק י' הלכה א') רבי יהושע בן לוי אמר: כנגד ארבע כוסות של פרעה (שנזכרו בבראשית  מ, יא, יג). "וכוס פרעה בידי… ואשחט אותם אל כוס פרעה  ואתן את הכוס על כף פרעה… בעוד שלושת ימים ישא פרעה את ראשך ונתת כוס פרעה וגו'…"

נשאלת השאלה מדוע רבי יהושע בן לוי לא הסתמך על ארבע לשונות גאולה כסיבה לארבע כוסות ? האם הסיבה שהוא ציין מוסיפה משהוא  בעניין יציאת מצרים?

ובעצם מה הקשר בין החלום של שר המשקים, פתרונו על ידי יוסף ושחרורו של יוסף מבית האסורים (שבא כתוצאה מפתרון החלום שפתר לשר המשקים) לליל הסדר?

גם אם רבי יהושע בן לוי התכוון להתייחס "לגאולה" של יוסף – כל הסיפור של שר המשקים אינו עוסק ביציאת מצרים והתרחש שנים רבות לפני שיעבוד מצרים, אם כן מה הקשר בין הגאולה ממצרים לגאולה של יוסף?

יש להבין כיצד חש יוסף כשהשתחרר מבית האסורים ועלה לגדולה כמשנה למלך, האם כשהיה במצרים הרגיש משוחרר ושאכן הגיע למנוחה ולנחלה?

בהחלט לא נראה כך.

אמנם לבנו הראשון קרא מנשה שכתוב: "כי נשני מבית אבי" כנראה הרגיש שמצא את מקומו במצרים, אח"כ נולד לו בן נוסף, ונותן לו שם אפרים שכתוב: "כי הפרני בארץ עוניי" –  הגיע להכרה שלמרות השחרור והגדולה עדיין נמצא בארץ עוני.

ניתן להבחין  ביחסו של יוסף לארץ שאימצה אותו והביאה  אותו לגדולה.

כשגוסס מבקש מאחיו לקבור אותו בארץ כנען. הפלא ופלא האם זה מה שמבקש מאחיו לאחר שקיבל כה רבות מהמצרים?

היחס של המצרים ליוסף לא היה כשווה בן שווים. פרעה שלח עמו ליווי של שומרים כשיצא לקבור את אביו בכנען כנראה לשמור על יוסף ולדאוג שיחזור למצרים.

כשנפטר יוסף קם מלך חדש שלא ידע את יוסף לא העריך  מה שעשה. מעניין זה  אנו לומדים שיוסף הגיע למשנה למלך אבל עדיין היה כעבד, כנתין סוג ב', , חשדו בו ולא בטחו בו.

במשך ההיסטוריה היו הרבה "יוספים". בכל מיני מדינות יהודים נתנו מעצמם, הפכו ליועצים של ממשלות ולפתע נהפכו ללא רצויים.

מיוסף אנו לומדים שאסור להאמין שחרות יכולה להיות בשום מצב, עד שלא תגיע הגאולה השלמה. אסור לנו לחשוב שהגענו למנוחה ולנחלה למרות שלעיתים ישנם תנאים הטובים.

רבי יהושע בן לוי רצה להסביר את המשמעות של ארבע כוסות לאחר חורבן הבית, כשהיהודים הגיעו למקומות שונים בתפוצות שונות ופעמים רבות  חשבו שמצאו את מקומם,אבל אז אומר רבי יהושע: תזכרו את יוסף , ה-ארבע כוסות של יוסף לא הביאו אותו לגאולה אמיתית, אין גאולה בתוך גלות.

ארבע לשונות גאולה של יציאת מצרים משמעותית ביותר אך לאחר חורבן הבית צריכים מסר נוסף ל- ארבע כוסות והוא: שאנו צריכים להמתין לגאולה האמיתית.

בפרשה לא מוזכרים  ארבע כוסות אלא חמש כוסות. הכוס החמישית הינה רמז לאליהו הנביא שיבוא ויגאל אותנו גאולה אמיתית ושלמה.   

כתיבת תגובה