שאלה:

ברוך ה' נולד לנו ילדנו הראשון ואנחנו מתלבטים את מי לכבד בסנדקאות, האם לכבד את הסבא מצד האבא או את הסבא מצד האמא.

תשובה:

ייתכן בעניין זה שיש מנהגים שונים. בהיעדר מנהג, הקדימות היא לאביו של האב. אמנם יש, מצווה לאיש לכבד את חמיו, אך כיבוד אביו קודם.

יש דעות שהחובה לכבד את חמיו הוא מן התורה (ספר חרדים)[1] אך יחד עם זאת החובה לכבד את אביו כתוב בתורה במפורש ולכן זו חובה גדולה יותר.

יש נקודה נוספת שיש להבין שהחובה של הסבא לחנך את נכדו מצד בנו גדול יותר מאשר החובה של אביו האם לחנך את נכדו. ומכיון שסנדקאות זה עניין של חינוך, להכניסו בבריתו של אברהם אבינו, הסנדק ביחד עם המוהל מקיים את המצווה, ממילא כיבוד של הסבא מצד האב הוא נכון יותר מצד החובה שלו לקיים תלמוד תורה בנכדו

על הפסוק בפרשת ויחי " גַּם בְּנֵי מָכִיר בֶּן מְנַשֶּׁה יֻלְּדוּ עַל בִּרְכֵּי יוֹסֵף" (בראשית פרק נ) מקשים הפרשנים מה המשמעות של המילים יולדו. האבן עזרא מפרש גדלו, אך התרגום יונתן מפרש שיוסף היה הסנדק של כל ניניו. ונשאלת השאלה הלא יש עניין לא לכבד סנדק יותר מפעם אחת בכל משפחה, ( הרמ"א בשולחן ערוך יורה דעה סימן רסה ולכן נוהגין שלא ליתן שני ילדים  לבעל ברית(סנדק)אחר) אך זה לגבי כיבוד לאדם זר- אחר -אך כאשר מכבדים אבות או אבי אבות שיש להם מצוות חינוך אפשר לכבד פעמים רבות, משום שזה חלק מחובתם לחנך את נכדיהם.

המבי"ט סובר שהחובה של אבי האב בחינוך גדולה יותר מהחובה של אבי האם. וראה קוריוז בסוף השאלה.

 

 שו"ת מבי"ט חלק א סימן קסה (רבי משה מטראני, המבי"ט, (1500 – 1580), מחכמיה של צפת ומגדולי הפוסקים.)

ראובן מת ונשארו לו ב' בנים א' בן ד' שנים או יותר וא' יונק שדי אמו ואלמנתו רוצה ללכת לארץ אחרת ולהוליך ב' בניה עמה ואבי ראובן מעכב בידה שלא תצא מן המדינה כי הילדים רכים וח"ו חושש פן יקראם אסון בדרך אשר הולכים בה. ועוד טוען שהיום או למחר תנשא היא שם ויהיו היתומים נתונים לעם אחר ועיניו לא רואות אם ירצה לסייעם ועוד טוען שהוא חייב מן התורה לחנכם וללמדם ספר תורה וכו' כדכתיב והודעתם לבניך ולבני בניך והרי הא' מהם הוא קרוב לבן ה' שנים למקרא וכבר הוא יודע קצת הפרשה בכל שבוע מי יחנך אותו או מי ילמדנו כשיוליכוהו מכאן והמצו' היא מוטל' עליו וכן האחר אם יוליכוהו למרחקי' כשיהי' ראוי להתחנך לתור' ולמצו' אם אבי אביו לא יחנך אותו מי יחנכהו.

תשובה: … ולדעת הראב"ד ז"ל ואחרים אפילו בן ד' יפרישנו ממנה כי איך יחנכנו והוא גדל עם הנשים ואפילו לדעת הרב ז"ל נראה שתוך ו' שנים אינה יכולה להוליכם למקום אחר כי כשהם כאן אפי' שהם גדלים עמה יכול לחנכם לפעמים וכמו שכתב הרב בעל מ"מ לדעת הרב ז"ל ואם היא תוליך אותם לא יוכל לחנכם כלל… וראובן הנז' בשאלה הוא נתן בני נ"ע והב' בנים הם בניו משה וברזיל יצ"ו הבנים בני והצער צערי ואני חייב בטיפול גידולם לתורה ולמצות והאל יתן בלבם אהבתו ויראתו ויטיב אחריתנו מראשיתנו אמן. נאם המבי"ט. שנת האי"ש.


[1] עיין שולחן ערוך רמ,כד ועיין בש"ך שם, שמבאר שהחיוב הוא מדרבנן, אך בעל ספר חרדים סובר שהחיוב הוא מן התורה כמו כיבוד אב, אך בכל זאת כיבוד אביו שכתוב במפורש בתורה חשוב יותר.